لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

ناظران صلح در سوریه فعالیت خود را تعلیق کردند


هیات ناظران بین المللی در سوریه به دلیل افزایش خشونت‌ها در این کشور فعالیت خود را به حال تعلیق در آورد.

ژنرال رابرت مود رئیس هیات ناظران در بیانیه‌ای اعلام کرد که افزایش خشونت‌ها مانع از اجرای ماموریت ناظران در سوریه شده است.

او خاطرنشان کرده است: «در ده روزه گذشته شاهد اوج گیری خشونت‌ها در سوریه بودیم.»
ناظران بین الملل به سوریه رفته‌اند تا بر آتش بسی که طرف‌های درگیر در این کشور برپایه طرح صلح کوفی عنان پایبندی به آن را پذیرفته‌اند، نظارت کنند.

کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه است که طرح صلحی شش ماده‌ای به منظور پایان دادن به بحران این کشور ارئه داده است. آتش بس میان طرف‌های درگیر، نخستین بند این طرح است. اما حضور ناظران هم نتوانست به خشونت‌ها در سوریه پایان دهد.

ژنرال مود در بیانیه خود افزوده است که طرف‌های درگیر، رغبتی برای انتقال مسالمت آمیز قدرت ندارند و «برای استحکام پایگاه‌های نظامی خود و افزایش تلفات طرف دیگر تلاش می‌کنند.»

دیپلمات‌ها می‌گویند که انتظار می‌رود ژنرال مود روزهای دوشنبه یا سه شنبه آینده، گزارشی در خصوص روند آتش بس در سوریه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دهد.

رابرت مود تاکید کرده است که خشونت‌ها «خطری جدی» برای حدود ۳۰۰ ناظری ایجاد کرده است که در سوریه فعال هستند.

او ادامه داده است که تصمیم برای از سر گیری فعالیت ناظران می‌تواند با تغییر اوضاع در سوریه، بازنگری شود.

در آخرین حادثه‌ای که ناظران سازمان ملل در معرض خطر قرار گرفتند، به سوی خودروی آنها که در حال حرکت به سمت شهر الحفه بود، گلوله شلیک شد. این حادثه پس از آن صورت گرفت که هواداران خشمگین بشار اسد آنها را با پرتاب سنگ، مجبور به ترک شهر کردند.

پیش از آن، سه خودروی ناظران در شهر خان شیخون، به دلیل اصابت خمپاره در نزدیکی آنها، آسیب دیدند. در این حادثه ۲۱ غیر نظامی که گرداگرد خودروهای ناظران تجمع کرده بودند و در حال سر دادن شعار علیه نظام بشار اسد بودند، کشته شدند.

وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دلیل اقدام ناظران را درک می‌کند. این بیانیه «گروه‌های مسلح تروریست» را مسئول افزایش خشونت‌ها و در معرض خطر قرار گرفتن جان ناظران دانسته است.

در همین حال، کاخ سفید آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که با همپیمانان بین المللی، «اقدام‌های آینده» پس از تعلیق فعالیت ناظران را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این بیانیه که آن را تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید قرآئت کرد آمده است: «بار دیگر از نظام حاکم بر سوریه می‌خواهیم به تعهدات خود طرح صلح کوفی عنان و آتش بس کامل، پایبند باشد.»
XS
SM
MD
LG