لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۵

پنج به علاوه یک، یا یک به علاوه یک؟


باب کورکر (راست) و جان منندز
باب کورکر (راست) و جان منندز

باب کورکر، سناتور و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا می‌گوید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای غربی، در حقیقت به مذاکرات دو جانبه بین ایران و آمریکا تبدیل شده است.

به گزارش روز ۲۲ بهمن ماه خبرگزاری فرانسه، باب کورکردر حال خروج از نشستی پیرامون برنامه‌های اتمی ایران که در پشت درهای بسته صورت گرفت، به خبرنگاران گفت: «من در نشستی که آخر هفته گذشته در جریان کنفرانس بین المللی امنیت در مونیخ برگزار شد حضور داشتم و شاهد بودم که مذاکرات هسته‌ای، به مذاکرات یک به علاوه یک تبدیل شده است.»

این گزارش می‌گوید هم آقای کورکر، از حزب جمهوریخواه، و هم رابرت منندز، از حزب دموکرات، که جایش را در روابط خارجی سنای آمریکا به باب کورکر داد، نگران هستند که ایران در صدد خرید زمان بیشتر برای خودش باشد تا بتواند برنامه‌های هسته‌ای اش را در در پوشش این مذاکرات به پیش ببرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای منندز، مسوول سابق کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، می گوید: «یکی از عمده‌ترین نگرانی‌های من، که دارد به واقعیت نزدیک می شود، این است که ما به جای منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، عملا داریم زمینه را برای تکثیر این سلاح‌ها آماده می‌کنیم.»

به گفته وی، اگر ایران این توان را پیدا کند که بتواند در عرض یک سال به بمب اتمی برسد، دنیای پیش روی ما دنیای دیگری خواهد بود و مشکلاتش عمیق‌تر خواهد شد.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان»، روز ۲۱ بهمن ماه از اورشلیم یا بیت‌المقدس گزارش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، از روند مذاکرات هسته‌ای ایران ناخشنود است و اعلام کرده با دولت اوباما و سایر دولت‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای با ایران، «اختلاف نظرهای» اساسی دارد.

آقای نتانیاهو گفت:«من به آمریکا می روم نه به این خاطر که با اوباما مقابله کنم. به این خاطر که به وعده‌ام وفا کنم و درباره مساله‌ای صحبت کنم که بقا یا فنای اسرائیل به آن بستگی دارد.»

نخست وزیر اسرائیل گفته است: «ما درباره پیشنهادی که گروه ۱+۵ به ایران کرده، با دولت آمریکا و سایر اعضای گروه ۱+۵ اختلاف نظرهای اساسی داریم. این پیشنهاد به ایران فرصت می دهد تا موجودیت اسراییل را تهدید کند.»

اکثریت نمایندگان سنای آمریکا معتقدند که اگر توافق در مدت فعلی در مذاکرات با ایران حاصل نشود، آمریکا باید تحریم‌های بیشتری بر ایران وضع کند.

آقای نتانیاهو قرار است دو هفته پیش از انتخابات در اسرائیل، در مجلس نمایندگان آمریکا حضور پیدا کرده و در مورد برنامه اتمی ایران و توافق‌های احتمالی در مذاکرات، صحبت کند.

دولت آمریکا اعلام کرده طبق پروتکل «دخالت نکردن در سیاست داخلی»، رییس جمهوری، معاون رییس جهموری و وزیر خارجه آمریکا در جریان این دیدار با آقای نتانیاهو ملاقات نخواهند کرد.

شماری از نمایندگان دموکرات آمریکا هم تهدید کرده‌اند که این سخنرانی را تحریم کرده و در آن حضور نخواهند داشت.

گزارش‌ها حاکی است دعوت از آقای نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، توسط رییس مجلس نمایندگان، جان بینر از حزب جمهوریخواه انجام شده و کاخ سفید و دولت آمریکا در جریان این دعوت نبوده‌اند.

XS
SM
MD
LG