لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

تهران از اصابت راکت به نزدیکی سفارت ایران در صنعا خبر داد


نمایی از ساختمان سفارت ایران در صنعا
نمایی از ساختمان سفارت ایران در صنعا

گزارش‌ها حاکی است یک راکت به نزدیکی سفارت ایران در صنعا اصابت کرده که باعث شکسته شدن شیشه‌های ساختمان آن شده است. این انفجار تلفات جانی در پی نداشته ولی وزارت خارجه ایران کاردار عربستان در تهران را احضار کرده است.

به گزارش روز ۳۱ فروردین واحد مرکزی خبر، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران گفته است: «این راکت یا موشک به چند متری سفارت ایران در صنعا خورده ولی به سفیر و کارکنان دیپلماتیک آسیبی وارد نشده است».

ایران مراتب اعتراض خود را به عربستان سعودی اعلام کرده است. عربستان، ائتلاف حملات هوایی علیه مواضع «شبه‌نظامیان حوثی» در یمن را رهبری می‌کند.

آقای عبداللهیان همچنین گفته است که کاردار عربستان سعودی در تهران به وزارت امور خارجه احضار و با ارائه «یادداشت اعتراضی» به او گفته شده است که ریاض باید به وظایف خود در خصوص «حفظ مکان‌های دیپلماتیک» عمل کند.

عربستان با پیشروی نظامی شبه‌نظامیان حوثی در جنوب یمن بویژه شهر عدن، مخالف است و روزانه مواضع این گروه را در نقاط مختلف این کشور بمباران می‌کند.

عربستان سعودی همچنین از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از حامیان اصلی شبه‌نظامیان حوثی در یمن نام برده و شدیدا از عملکرد تهران در این زمینه انتقاد کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل پیش‌تر و با صدور قطعنامه‌ای حوثی‌های یمن را تحریم تسلیحاتی کرده است.

ایران هفته گذشته اعلام کرد طرحی چهار ماده‌ای برای پایان دادن به بحران مناقشه نظامی در یمن به سازمان ملل ارائه کرده است.

عبدالمالک حوثی، رهبر نیروهای شبه‌نظامی حوثی‌ در یمن، گفته است: «حق مردم ما است که در برابر تجاوز بایستد و علیه تجاوزگر با هر وسیله‌ای رو در رو شود».

رهبر شورشیان حوثی، ۳۰ فروردین، در یک سخنرانی تلویزیونی، عربستان را متهم کرد که هدف از حملاتش به یمن «اشغال» آن کشور و «سیطره مجدد» بر آن است.

ایران، مداخله نظامی در یمن را رد کره و گفته که در آن نقشی ندارد. عربستان هم با طرح ایران برای حل بحران یمن مخالفت کرده و سفیر این کشور در آمریکا گفته است که «تهران نمی‌تواند در مذاکرات در خصوص آینده یمن» حضور داشته باشد.

XS
SM
MD
LG