لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۱

امارات متحده عربی حملات هوايی به گروه حکومت اسلامی را «متوقف کرد»


شهر رقه در سوریه، مرکز تجمع اصلی نیروهای حکومت اسلامی یا داعش
شهر رقه در سوریه، مرکز تجمع اصلی نیروهای حکومت اسلامی یا داعش

مقامات آمريکا می‌گويند که امارات متحده عربی ادامه حملات هوايی ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا عليه مواضع گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش را متوقف کرده است.

چند مقام آمريکايی که نخواسته‌اند نامی از آنها برده شود، روز ۱۵ بهمن به خبرگزاری رويترز گفتند که پس از سقوط هواپیمای اردنی در شمال سوريه و اسير شدن خلبان آن به دست نيروهای گروه حکومت اسلامی، امارات حملات هوايی به مواضع اين گروه را متوقف کرده است.

گروه داعش با انتشار عکس‌هایی مدعی شد خلبان اردنی را که دسامبر سال گذشته اسیر کرده بود، «زنده سوزانده است».

يک ديپلمات آمریکایی به رويترز گفته است :«من تاييد می‌کنم که پس از سقوط هواپيمای خلبان اردنی، امارات متحده عربی حملات هوايی به داعش را متوقف کرد، اما اين کشور هنوز هم يک عضو معتبر و شريک در میان دیگر کشورهای ائتلاف عليه داعش است».

آمريکا می‌گويد ائتلاف جهانی عليه داعش شامل ۶۰ کشور است که هر کدام وظيفه خاصی انجام می‌دهند، برخی در حملات نظامی، برخی کمک‌های انسان‌دوستانه، برخی تبليغات و برخی ديگر در از بين بردن منابع مالی داعش ايفای نقش می‌کنند.

آمریکا همچنین می‌گويد کشورهايی مانند عربستان، بحرين، قطر و اردن پا به پای آمريکا در حملات هوايی عليه مواضع داعش در سوريه مشارکت دارند. استراليا، بريتانيا، کانادا و فرانسه نيز به آمریکا در حملات هوايی عليه داعش در عراق پيوسته‌اند.

به گزارش رویترز، باراک اوباما ریيس جمهوری آمريکا بر اين بود که ائتلافی بزرگ از کشورهای منطقه را به جنگ عليه داعش جلب کند تا چنين القا نشود که فقط قدرت‌های خارجی درگير کمپين مبارزه عليه نيروهای افراطی «حکومت اسلامی» شده‌اند.

با اين حال دولت باراک از موضع جديد امارات اظهار بی‌اطلاعی کرده و سخنگوی وزارت خارجه آمريکا روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است: ما بنا نداريم که گزارش‌ها پيرامون ديگر کشورها و عمليات نظامی آنها را تاييد کنيم.

در همين زمينه خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز از قول دو مقام آمريکايی که آن‌ها هم نخواسته‌اند نامشان ذکر شود، تاييد کرده که امارات متحده عربی ديگر قصد ادامه حملات نظامی به داعش در سوريه را ندارد.

با اين‌حال اين مقامات تاکيد کرده‌اند که امارات هنوز هم در فهرست ائتلاف حضور دارد و نقش‌هايی غيرنظامی را عهده‌دار شده است.

روزنامه نيويورک تايمز اولين رسانه‌ای بود که خبر خودداری امارات متحده عربی از انجام حملات هوايی علیه داعش را منتشر کرد و علت آن را «ترس اين کشور از تکرار سرنوشت خلبان اردنی برای خلبانان اماراتی» عنوان کرد.

آمريکا گفته که پس از سقوط هواپيمای خلبان اردنی، سريعا نيروهای آمريکايی با نظاميان اردنی هماهنگی‌ها را انجام داده و تلاش برای يافتن محل سقوط هواپيما و خلبان آن آغاز کرده‌اند، اما نتوانستند قبل از نيروهای داعش، وی را پيدا و آزاد کنند.

XS
SM
MD
LG