لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

پانه تا: صبر آمريکا در برابر پاکستان در حال تمام شدن است


لئون پانه تا، وزير دفاع آمريکا روز پنجشنبه با انتقاد از کم کاری دولت پاکستان در مبارزه با گروه های تروريستی در اين کشور گفت: «صبر ما از پاکستان در حال لبريز شدن است و تا وقتی پاکستان پناهگاه تروريست ها باشد، هيچ صلحی در افغانستان به دست نمی آيد.»

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزير دفاع آمريکا در انتقادی شديداللحن و کم سابقه گفت: «اين مسئله بسيار مهمی است که پاکستان قدم های جدی و مشخص را دارد چرا که ديگر صبر ما در حال تمام شدن است.»

آقای پانه تا که در افغانستان به سر می برد، پس از ديدار با فرماندهان نظامی در کابل و در گفت وگو با خبرنگاران گفت بايد پاکستان با شبکه حقانی مبارزه کرده و آن را متلاشی کند. وی همچنين از واشينگتن خواست فشار ديپلماتيک بيشتری بر اسلام آباد بياورد تا بتواند از نيروهای خود حمايت کند.

وی افزود: «اين که هنوز مکان امنی برای گروه هايی چون گروه حقانی (در پاکستان) وجود دارد، باعث افزايش نگرانی هاست. پاکستان بايد با تروريست ها مبارزه کرده و جلوی حضور گروه های تروريستی را بگيرد.»
پانه تا: صبر آمريکا در برابر پاکستان در حال تمام شدن است
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:11 0:00

لئون پانه تا گفت: «بگذاريد يک مسئله را برای همه روشن کنم، اگر کسی به ما حمله کند، دشمن ماست و ما دنبال آن ها خواهيم رفت و از دست ما نمی توانند فرار کنند.» وزير دفاع آمريکا پس از ديدار با فرماندهان نظامی و گفت وگو با خبرنگاران، همان روز پنجشنبه افغانستان را ترک کرد.

لئون پانه تا پس از ديدار از هند، راهی افغانستان شده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمريکا در تلاش است برای حل مسئله افغانستان، به ديگر متحدان خود در منطقه متوسل شود.

همچنين گفته شده آمريکا از هند خواسته نقش جدی تری در امور افغانستان برعهده گيرد.

سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو قرارداد همکاری به سه کشور شمالی افغانستان امضا کرده تا بتواند از راه آن ها برای خروج نيروها از سال آينده استفاده کند.

پاکستان سال گذشته و پس از حمله هوايی ناتو که منجر به کشته شدن ۲۴ غيرنظامی در اين کشور شد، راه انتقال لجستيکی نيروهای ناتو را بست و مذاکرات برای بازکردن اين راه هم بی نتيجه ماند.

از زمان حمله سال گذشته نيروهای ويژه آمريکايی برای کشتن اسامه بن لادن، روابط اسلام آباد و واشينگتن دچار تنش های جدی شده است. همچنين حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در داخل پاکستان، اعتراض اين کشور را به همراه داشته است.

روز دوشنبه اين هفته و در جريان آخرين حمله هواپيماهای بدون سرنشين آمريکايی در پاکستان ۱۵ شبه نظامی از جمله، «ابو يحيی الليبی» فرد شماره دو گروه تروريستی القاعده ، کشته شده اند.

حمله روز دوشنبه هواپيماهای بدون سرنشين آمريکا، خشم و اعتراض پاکستان را به همراه داشت و دولت پاکستان، اعتراض خود را به مقامات ديپلمات آمريکايی در اين کشور اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG