لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۵

درگيری‌های يمن در روز چهارشنبه دستکم ۴۳ کشته بر جای گذاشت


گزارش‌های حاکی است در جريان درگيری سنگين در يمن ميان شيعيان حوثی و طرفداران رييس جمهوری تبعيد شده يمن، شمار زيادی کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، منابع امدادی و کمک‌رسانی روز چهارشنبه ۲۰ خرداد گفتند در جريان درگيری‌هايی که از شب گذشته در جريان بوده، دست‌کم ۴۳ تن کشته شدند.

اين درگيری‌ها پيشاپيش نشستی با حمايت سازمان ملل در ژنو روی داده است. قرار است در اين کنفرانس، فاصله ميان ائتلاف مخالفان با حضور عربستان سعودی و حوثی‌هايی که از حمايت علی‌عبدالله صالح رييس جمهوری سابق و کمک ايران برخوردار هستند، کمتر شده و دو طرف به نوعی تفاهم برسند.

شماری از ساکنان محلی به رويترز گفته‌اند در نبرد برای به دست گرفتن فرودگاه بين‌المللی عدن که در اختيار حوثی‌ها است، ۱۱ شبه‌نظامی حوثی کشته شدند.

ساکنان و شاهدان عينی می‌گويند هواپيماهای ائتلاف عربستان سعودی منطقه «بير احمد» در شمال عدن را بمباران کردند که در پی آن، ۱۲ تن از اعضای گروه شيعه حوثی کشته شدند.

به گفته سران قبايل محلی، حملات عربستان سعودی در استان نفت‌خيز مارب، کشته شدن ۱۰ حوثی را در پی داشته است. منابع امدادی گفته‌اند در تعز نیز نزديک به پنج غيرنظامی که در ميان خط آتش ميان دو طرف گير افتاده بودند، کشته شدند.

همچنين گزارش شده محور مذاکرت در ژنو هنوز نهايی نشده است. «محمد عبدالسلام» سخنگوی گروه حوثی‌ها گفته که حضور ما در کنفرانس در حال بررسی است و هنوز تصميم نهايی در این زمینه گرفته نشده است.

از زمان حملات ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در يمن، صدها هزارتن از غيرنظاميان در يمن آواره شده‌اند و نبرد برای بيرون راندن حوثی‌ها از مناطقی که در اختيار دارند، ادامه دارد.

ايران و حوثی‌ها داشتن هرگونه ارتباط نظامی و يا اقتصادی با هم را رد می‌کنند. حوثی‌ها می‌گويند تسخير صنعا پايتخت اين کشور يک «انقلاب» برای کنار گذاشتن «دولتی فاسد» بوده است.

شرايط انسانی در يمن وخيم شده و غذا به اندازه کافی در دسترس نيست. سيستم انتقال زباله هم مختل شده و با ۵۰ درجه سانتيگراد گرمای هوا در عدن، بيماری‌هايی مانند تب دنگ هم در منطقه ديده شده است.

XS
SM
MD
LG