لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۰

نماينده ويژه رييس جمهوری در امور آسيا: من ناسيوناليست نيستم


حمید بقایی، نماینده ویژه رییس جمهوری ایران در امور آسیا و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
حمید بقایی، نماینده ویژه رییس جمهوری ایران در امور آسیا و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری
حميد بقايی، رييس سازمان ميراث فرهنگی و گردشگری و نماينده ويژه محمود احمدی نژاد در امور آسيا گفته که «ناسيوناليست» نيست و افزوده: «هرکسی که دنبال مليت گرايی و ناسيوناليستی برود، حماقت می کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای بقايی روز سه شنبه گفته است:«نه شخص من و نه سازمان ميراث فرهنگی به دنبال ناسيوناليست گرايی نيست و هرکسی فکر می کند ما می خواهيم پادشاهی را زنده کنيم، صحبت ما را نشنيده است.» وی گفت:« ملت ايران دنبال آزادی خواهی بوده و شيعه علوی شده و در حال حاضر، ام القرا است.»

ام القرا به لحاظ ترجمه لغوی به معنای «مادر شهرها» است ولی در ادبيات فقه شيعه، اشاره استعاری به شهر مکه است.

حميد بقايی با اشاره به مسئله احتمال سوزاندن قرآن که در آمريکا و ايالت فلوريدا پيش آمده بود، گفته که در آمريکا به اديان توهين می شود ولی ۲۵ قرن پيش، اجداد ما به اديان احترام می گذاشتند. وی گفت: ما خيلی جلوتر از بقيه هستيم و آنها بسيار عقب تر از ما هستند.

وی همچنين گفته است: «اسلام نه تنها با خون ما قاطی نشده بلکه حل شده است.»

حميد بقايی افزود:« بشريت و انسانيتی که در منشور (کوروش) به کار رفته همان چيزی است که اسلام هم بر آن تاکيد دارد و به همين علت علامه طباطبايی، مرتضی مطهری و مکارم شيرازی از کوروش به عنوان ذوالقرنين ياد کرده اند.»

گفتنی است ذوالقرنين عنوانی است که در قرآن، کتاب آسمانی مسلمانان و در سوره کهف آمده و اشاره به حاکم عادل است. برخی تفسيرها می گويد که اين ارجاع به کوروش، پادشاه هخامنشی ايران است.

آقای بقايی همچنين با اشاره به احتمال هايی که درباره بازنگرداندن منشور کوروش که در حال حاضر به امانت به ایران آمده به موزه بريتانيا گفت:« دو مجموعه اشيايی را با هم رد و بدل کرده اند و بقالی نيست که چيزی را بگيريم و پس ندهيم. اين موضوع کلاس متفاوتی دارد و در تمام کشورهای دنيا هم امانت دادن اشيای تاريخی امری متداول است.»

وی با اشاره به اين که منشور کوروش نشانه حضور رهبران بزرگ در ايران است گفت:« ايران سرزمين رهبران بزرگ است. خمينی فاتح دژ استبداد و خامنه‌ای عزير پرچمدار مبارزه با استکبار است.»
XS
SM
MD
LG