لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۳

بریتانیا: ایران اطلاعات مورد نیاز آژانس را ارائه کند


در پی انتشار گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای ايران، بریتانیا، تهران را به عدم همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی متهم کرد.

بيل رامل، معاون امور خاورميانه و آفريقای وزارت خارجه بريتانيا، در واکنش به گزارش تازه آژانس همچنین گفت که عدم همکاری ایران بر نگرانی ها در باره ماهیت برنامه هسته ای ايران می افزايد.

او در بیانیه ای گفته است: «تهران به همکاری نکردن با آژانس ادامه داده و همچنان از ارائه پاسخ های روشن به پرسش ها خوددداری می کند و اين مسئله موجب افزايش نگرانی ها نسبت به نيات واقعی حکومت ايران شده است.»

آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارش جديدی اعلام کرد که ايران همچنان از متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم سر باز می زند و با بازرسان اين سازمان همکاری نمی کند.

در گزارش آژانس همچنين آمده است که تهران قصد دارد تا اوايل سال ميلادی آينده (۲۰۰۹ ميلادی) سه هزار سانتريفيوژ ديگر را برای غنی سازی اورانيوم، نصب کند.

اين تعداد، علاوه بر سه هزار و ۸۰۰ سانتريفيوژی است که ايران در حال حاضر برای غنی سازی اورانيوم مورد استفاده قرار می دهد.

معاون امور خاورميانه و آفريقای وزارت خارجه بريتانيا با اشاره به این بخش از گزارش آژانس گفته است: تهران با وجود پنج قطعنامۀ شورای امنيت سازمان ملل، که خواستار توقف غنی سازی اورانيوم شده بودند، همچنان به اين اقدام ادامه می دهد و بر ظرفيت غنی سازی خود می افزايد.

شورای امنيت سازمان ملل طی سه قطعنامه تحريمی که در سه سال گذشته عليه ايران صادر شده است، از تهران خواسته است غنی سازی اورانيوم که کاربرد دو گانه نظامی – صنعتی دارد را متوقف کرده و به سوالات بازرسان آژانس پاسخ دهد.

اما ايران، غنی سازی را حق قانونی خود می داند و هدف از آن را توليد سوخت مورد نياز نيروگاه هسته ای بوشهر و ساير نيروگاه هايی اعلام می کند که برنامه ساخت آن ها را در دستور کار دارد.


بيل رامل در بیانیه خود از دولت ایران خواسته است که هر چه زودتر و به صورتی جامع، اطلاعات و مدارک مورد درخواست آژانس بين المللی انرژی اتمی را در اختيار بازرسان آژانس قرار دهد.

تازه ترين قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد، قطعنامه ۱۸۳۵، در روز ششم مهر ماه صادر شد و در آن بار ديگر از ايران خواسته شد تا فعاليت های مربوط به غني سازی اورانيوم را متوقف کند.

همچنين آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه، چين و آلمان، کشور های موسوم به گروه ۵+۱ با ارائه یک بسته پيشنهادی که شامل مشوق های اقتصادی و فنی است در تلاش هستند که ايران را به توقف گسترش غنی سازی و آغاز مذاکرات مجاب کنند، اما ايران تا کنون پاسخ روشنی به اين بسته پيشنهادی نداده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، مقام های رسمی سازمان ملل که نامی از آنها برده نشده است گفته اند که درخواست های آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره پاسخ ايران به سوالاتی در باره احتمال تلاش تهران برای توليد سلاح هسته ای بی پاسخ مانده است.


بيل رامل، در بیانیه روز چهارشنبه خود خواسته است که دولت ايران هرچه زودتر و به صورتی جامع، اطلاعات و مدارک مورد درخواست آژانس بين المللی انرژی اتمی را در اختيار بازرسان آژانس قرار دهد.

آمريکا و متحدانش ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای خود متهم می کنند، اما ايران اين اتهام را رد کرده و هدف از برنامه هسته ای خود را توليد برق و مقاصد صلح آميز می خواند.
XS
SM
MD
LG