لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۳

اعتراض ایران به برگزاری یک گردهمایی در آلمان


ايران کاردار سفارت فرانسه، رييس دوره ای اتحاديه اروپا را در اعتراض به آنچه برگزاری يک «گردهمايی ضد اسلامی» در آلمان خواند، احضار کرده است.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ايران، ايرنا، ايران روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ماه در اعتراض به آنچه «رشد اسلام ستيزی» خواند، کاردار سفارت فرانسه در ایران را در غیاب سفیر این کشور احضار کرد.


ایران از کشور فرانسه به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا خواسته است که از يک گردهمايی که قرار است در روزهای ۲۹ و ۳۰ شهريور ماه در شهر کلن آلمان برگزار شود، جلوی گيری کند.


يک گروه دست راستی که اعضای آن در حدود ۴۰۰ نفر هستند قرار است ۱۹ سپتامبر، در شهر کلن آلمان یک کنفرانس «ضد اسلامی شدن» برگزار کند.


این گروه علت اعتراض خود را ساخت يک مسجد در کلن و آنچه که «اسلامی کردن و نه وجود اسلام در اروپا» می خواند، اعلام کرده است.


گروه های اسلامگرا در شهر کلن از حدود یک سال پیش ساخت بنای یک مسجد در این شهر شروع کرده اند.


اين گروه همچنين قصد دارد در روز کنفرانس تجمعی در برابر بنای نیمه کاره اين مسجد برگزار کند.


به گزارش ايرنا، کاردار فرانسه ضمن محکوم کردن هر نوع نژاد پرستی و اسلام ستيزی قول داده است اين موضوع را پيگيری کرده و متعاقبا پاسخ لازم را به وزارت امور خارجه ايران ارايه کند.


در سال جاری، اين دومين بار است که ايران به يکی از کشور های اروپايی در باره آنچه «توهين به اسلام» می خواند، اعتراض کرده است.


فروردين ماه گذشته انتشار فيلمی با عنوان «فتنه» که توسط خيرت ويلدرز، نماينده راستگران پارلمان هلند، ساخته شده بود موجب اعتراض شديد ايران شد.


دو سال پيش نيز انتشار کاريکاتورهايی از پيامبر اسلام در روزنامه های دانمارکی باعث خشم مسلمانان و بروز خشونت در چند کشور اسلامی و همچنين اعتراض ايران شد.


در آن زمان جمهوری اسلامی ايران اعلام کرد که در اعتراض به اين اقدام، واردات کالا از دانمارک را متوقف کرده است.


XS
SM
MD
LG