لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

توافق ايران و ترکيه بر سر جزئیات يک قرارداد گازی


صادرات گاز ایران به ترکیه در بهار امسال نسبت به سال قبل ۳۳ درصد کاهش یافته است.
صادرات گاز ایران به ترکیه در بهار امسال نسبت به سال قبل ۳۳ درصد کاهش یافته است.
ايران و ترکيه بر سر جزئيات يک قرارداد گازی شامل سرمایه گذاری این کشور در توليد و صادرات گاز ايران به ترکیه و اروپا به توافق رسيدند.

احمد نوری، مسئول امور اقتصادی در سفارت ايران در آنکارا، با اعلام اين خبر به خبرگزاری ها گفته است که بخشی از موافقت نامه همکاری ها در بخش گاز ميان ايران و ترکيه، در جريان سفر آتی احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، به آنکارا امضا می شود.

بر اساس اين قرارداد، گازی که با سرمايه گذاری ترکيه در ميدان پارس جنوبی، واقع در جنوب ايران توليد می شود، به ترکيه صادر می شود. بخشی از اين گاز به مصرف داخلی ترکيه می رسد و بخشی از آن هم به اروپا صادر می شود.

بر اساس يادداشت تفاهم اوليه ای که چندی پيش به امضای طرفين رسيد، ترکيه آمادگی خود را برای سرمايه گذاری سه ميليارد دلاری به منظور توليد گاز در ميدان پارس جنوبی اعلام کرده بود، اما این کشور موافقت نهايی خود را با اين قرار داد اعلام نکرده بود.

اواخر تير ماه گذشته، علی وکيلی مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرده بود که فرصت نهايی ترکيه برای حضور در پارس جنوبی و اعلام آمادگی برای توسعه فازهای ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی اواسط مرداد ماه به پايان می رسد.

او گفته بود، در صورتی که ترکيه تا اين تاريخ به جمع بندی نهايی دست پيدا نکنند از ساير شرکت های علاقمند داخلی و خارجی برای توسعه اين فازها استفاده می شود.

پس از آن، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران هم در تاريخ ۳۰ تير ماه، اعلام کرد که در جريان سفر اخير خود با ترکيه، اين کشور آمادگی خود را برای سرمايه گذاری در ايران تا سقف ۱۰ ميليارد دلار اعلام کرده است که از اين مقدار ۴ ميليارد دلار در بخش برق و ۶ ميليارد دلار در بخش اکتشاف و خط لوله صادرات گاز ايران به اروپا سرمايه گذاری خواهد شد.

تفاهم نامه سرمايه گذاری ترکيه در صادرات گاز به ايران، تيرماه سال گذشته ميان کاظم وزيری هامانه، وزير پيشين نفت ايران، و حلمی گولر، وزير انرژی و منابع طبيعی ترکيه امضا شده بود.

خبر اين توافق در حالی منتشر می شود که ايران به دليل سرپيچی از خواست جامعه جهانی درباره پرونده اتمی خود در آستانه تحريم های بين المللی قرار گرفته است.

از سوی ديگر، طی سه سال گذشته که مصادف با افزايش تنش در پرونده هسته ای ايران و صدور سه قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران بوده است، شرکت های بزرگ نفتی از جمله توتال و شل اعلام کرده اند که به دليل ريسک بالای و مشکلات سياسی حاضر به سرمايه گذاری در ايران نيستند.

افت و خيز در صدور گاز به ترکيه

از سوی دیگر ترکيه در حالی توافق خود را با سرمايه گذاری در صنعت گاز ايران اعلام کرده است که یک سال گذشته، صادرات گاز ایران به ترکیه با افت و خیز هایی همراه بود.

زمستان سال گذشته، صدور گاز ايران به ترکيه به مدت چند هفته قطع شد. ايران علت قطع گاز را افزايش نياز داخلی به دليل سرمای بی سابقه هوا در ايران و قطع واردات گاز از ترکمنستان اعلام کرد که بخش شمال شرقی ايران را دچار کمبود گاز کرده بود.

باوجود آنکه صادرات گاز به ترکيه پس از حدود دو ماه اختلال از سر گرفته شد، اما حسن منتظر تربتی، مدير ديسپچينگ شرکت ملی گاز ايران، در تاريخ ۳۰ تير ماه اعلام کرد که صادرات گاز به ترکيه در بهار سال ۸۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش يافته است.

ايران که پس از روسيه دومين منابع بزرگ گاز جهان را در اختيار دارد، تاکنون در صادرات گاز موفق نبوده است. صادرات گاز ايران محدود به حدود ۲۰ ميليون مترمکعب در روز به ترکيه است که در مقابل برای گاز رسانی به منطقه شمال ايران مجبور به واردات همين مقدار گاز از ترکمنستان است.
XS
SM
MD
LG