لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

استات اویل از سرمایه گذاری در ایران کناره گیری کرد


استات اويل که در فاز شش تا هشت پارس جنوبی در حال فعاليت است، از سوی ايالات متحده تحت فشار قرار داشت تا فعاليت های خود را در ايران گسترش ندهد.(عکس: AFP)
استات اويل که در فاز شش تا هشت پارس جنوبی در حال فعاليت است، از سوی ايالات متحده تحت فشار قرار داشت تا فعاليت های خود را در ايران گسترش ندهد.(عکس: AFP)


مدیر شرکت نروژی استات اویل، با تایید خبر توقف سرمایه گذاری این شرکت در ایران گفت: در شرايط امروزی ايران هيچگونه سرمايه گذاری جديدی نخواهيم کرد.


استات اويل که در فاز شش تا هشت پارس جنوبی در حال فعاليت است، از سوی ايالات متحده تحت فشار قرار داشت تا فعاليت های خود را در ايران گسترش ندهد.


هلگه لوند، مدير استات اويل، روز جمعه، اول اوت، گفت: «ما با قوانين و مقررات ايالات متحده و اتحاديه اروپا آشنا هستيم و در شرايط امروزی ايران هيچگونه سرمايه گذاری جديدی نخواهيم کرد.»


پیشتر روزنامه بريتانيايی فايننشنال تايمز، خبر داده بود: در پی فشارهای ايالات متحده، شرکت نفتی استات اويل نروژ، نيز به دنبال متوقف کردن سرمايه گذاری خود در صنعت نفت ايران است.



  • «ما با قوانين و مقررات ايالات متحده و اتحاديه اروپا آشنا هستيم ودر شرايط امروزی ايران هيچگونه سرمايه گذاری جديدی نخواهيم کرد.»
مدیر استات اویل

استات اويل که ۶۲.۹ درصد سهام آن متعلق به دولت نروژ است، در سال های اخير فعاليت های خود را در ايران گسترش داده بود.


استات اويل، به تازگی در حال گفت و گو بر سر توسعه ميدان نفتی «آذر» در «اناران» بود. ميدان نفتی آذر يکی از بزرگترين اکتشافات نفتی ايران در سال های اخير است.


هلگه لوند، مدير استات اويل، درباره تصميم این شرکت گفته بود: «ما تصميم گيری های خود برای سرمايه گذاری (در ايران) را ارزيابی کرديم و مقام های مسئول در نروژ و اتحاديه اروپا را در جريان قرار داديم اين موضع را نيز با ايالات متحده نيز در ميان گذاشتيم. به نظر ما، اين موضع منافع سهامداران و شرکت را به بهترين شکل تامين می کند.»


به نوشته فايننشنال تايمز، مدير استات اويل همچنين گفته است که اين شرکت فعاليت خود در فازهای شش تا هشت پارس جنوبی نيز کاهش خواهد داد و در اوايل سال آينده، با رسيدن به مرحله بهره برداری، کنترل آن را به شرکت ملی نفت ايران واگذار خواهد کرد.


بر پايه توافق استات اويل با دولت ايران، اين شرکت در سرمايه گذاری و ساخت فازهای شش تا هشت، به ميزان ۳۷.۵ درصد سهم دارد اما در گاز توليدی سهمی نخواهد داشت.


پيش از اين قرار بود پس از يک دوره احتمالا چهار ساله که استات اويل هزينه های خود را جبران می کرد، اين شرکت از پروژه کنار برود.


«کناره گیری به دلیل ریسک بالا»


پيش از استات اويل، تصميم های مشابهی از سوی توتال فرانسه و رويال داچ شل در مورد ايران اتخاذ شده بود.


ماه گذشته ميلادی، کريستوف دو مارژی، مدير توتال گفت که ريسک سياسی سرمايه گذاری در ايران بسيار بالا رفته است.


وزارت امورخارجه ايالات متحده در ماه گذشته اعلام کرد فعاليت های استات اويل در ايران را بازبينی خواهد کرد تا تخطی اين شرکت را از تحريم های واشنگتن مورد بررسی قرار دهد.


قانون تحريم ايران از سوی ايالات متحده در دهه ۱۹۹۰ و برای تنبيه شرکت هايی که بيش از ۲۰ ميليون دلار در بخش نفت وگاز ايران سرمايه گذاری کنند، وضع شده است.


برای استات اويل، بازار ايالات متحده اهميت بسياری دارد. اين شرکت به دنبال اين است که فروش گاز مايع را به ايالات متحده افزايش دهد و همچنين می خواهد در خليج مکزيک به عمليات اکتشافی دست بزند.


فايننشنال تايمز نوشت: هنگامی که فاز شش و هشت به بهره برداری رسيد و به شرکت ملی نفت ايران تحويل شد، استات اويل با کمتر از ۲۰ نفر در اين پروژه حضور خواهد داشت.


شرکت های اروپايی نمی خواهند حضور در صنعت نفت و گاز ايران به رابطه آنها با آمريکا خدشه وارد کند. شرکت شل برای مثال هنوز هم در خليج فارس بر روی يک پروژه گاز مايع طبيعی کار می کند، اما توسعه سرمايه گذاری در ايران را به حال تعليق درآورده است.


هفته گذشته نيز شرکت ژاپنی اينپکس اعلام کرد که بر خلاف اظهارات وزير نفت ايران، اين شرکت به دنبال افزايش سهم خود در ميدان نفتی آزادگان، واقع در جنوب ايران نيست.


XS
SM
MD
LG