لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۴

شرکت اينپکس اظهارات وزير نفت ايران را رد کرد


وزیر نفت ایران گفته بود که اينپکس خواهان افزايش سهم يا ثابت نگه داشتن سهم خود در ميدان نفتی آزادگان است. (عکس: فارس)
وزیر نفت ایران گفته بود که اينپکس خواهان افزايش سهم يا ثابت نگه داشتن سهم خود در ميدان نفتی آزادگان است. (عکس: فارس)

شرکت ژاپنی اينپکس اعلام کرد که بر خلاف اظهارات وزیر نفت ایران، این شرکت به دنبال افزايش سهم خود در ميدان نفتی آزادگان، واقع در جنوب ايران نيست.


غلامحسين نوذری وزير نفت ايران، روز سه شنبه، اول مرداد ماه، گفته بود: اينپکس خواهان افزايش سهم يا ثابت نگه داشتن سهم خود در ميدان نفتی آزادگان است.


او در حاشيه کنفرانس پتروشيمی ايران گفته بود: «ما آمادگی افزايش سهم اين شرکت ژاپنی را داريم؛ اگرچه همچنان سهم آن ۱۰ درصد است.»


به گزارش خبرگزاری رويترز، يک سخنگوی اينپکس در واکنش به اظهارات نوذری گفته است: «چنين سخنی حقيقت ندارد.»


در سال ۲۰۰۴ اينپکس با طرف ايرانی به توافق رسيد که برای توسعه ميدان نفتی آزادگان دو ميليارد دلار سرمايه گذاری کند.


با اين حال در پی تاخير شرکت ژاپنی در اجرای اين طرح، ايران در سال ۲۰۰۶ سهم اين شرکت را از ۷۵ درصد به ۱۰ درصد کاهش داد. ميدان نفتی آزادگان در ۸۰ کيلومتری غرب اهواز قرار دارد.


کمپانی های بزرگ نفتی به دليل تحريم های يکجانبه ايالات متحده و قطعنامه های شورای امنيت، در سرمايه گذاری در ميدان های نفت و گاز ايران با مشکل مواجه اند.


کمپانی های بزرگ نفتی به دليل تحريم های يکجانبه ايالات متحده و قطعنامه های شورای امنيت، در سرمايه گذاری در ميدان های نفت و گاز ايران با مشکل مواجه اند.

وزير نفت ايران همچنين روز سه شنبه در بخش ديگری از سخنان خود به اخبار منتشر شده درباره خروج توتال از فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: «شائبه حضور نداشتن آنها در ايران نتيجه اظهارات رسانه های غربی است و اين شرکت بر گفته های قبلی خود پايبند است و با توجه به نيازهای ايران به نظر می رسد که رابطه ديرينه ايران و توتال به اين راحتی از بين نرود و اين شرکت از ايران خارج نخواهد شد.»


اوايل ماه جاری ميلادی، کريستف دو مارژی، رييس کمپانی فرانسوی توتال نيز گفته بود که اين شرکت به دليل «ريسک سياسی» بالا در ايران سرمايه گذاری نمی کند.


وی با اين حال پس از آن، در گفت و گو با نشريه فرانسوی اکسپرس اظهار داشت که ايران همچنان از اولويت های اين شرکت است اما هم اکنون در آن سرمايه گذاری نمی کند.


توتال پيشتر با شرکت ملی نفت ايران برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تفاهم نامه ای امضا کرده بود.


اين کمپانی برای مشارکت بلند مدتدر اين پروژه ابراز علاقه کرده است اما با اين حال توسعه اين ميدان را در کوتاه مدتمشکل خوانده است.


در عين حال طرف ايرانی از اين کمپانی فرانسوی خواسته بود که تا نيمه سال جاری ميلادی توافق بر سر اين طرح نهايی شود.


اما دولت فرانسه از توتال خواست که به دليل پرونده هسته ای ايران، از سرمايه گذاری در ايران خودداری کند.


در ماه مه گذشته نيز کمپانی رويال داچ شل پس از آن که از سوی قانونگذاران آمريکايی زير فشار قرار گرفت، از مشارکت در فاز ۱۳ پارس جنوبی صرف نظر کرد.


XS
SM
MD
LG