لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

مذاکره مقامات ایرانی با شرکت نفتی شل و رپسول


ایران پیشنهادات جدیدی به شرکت های نفتی ارائه کرده است
ایران پیشنهادات جدیدی به شرکت های نفتی ارائه کرده است

وزير نفت ايران اعلام کرد که ایران برای توسعه چند مرحله از ميدان گازی پارس جنوبی مذاکراتی را با دو شرکت بزرگ اروپایی - شل و رپسول - آغاز کرده است.


اظهارات وی یک روز بعد از آن منتشر می شوند که شرکت اسپانیایی رپسول، گفت که به دنبال جا به جا کردن بخش هایی از طرح هایی است که هم اکنون در میدان گازی پارس جنوبی است.


به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، غلامحسين نوذری، وزیر نفت با اعلام اين که پيش از اين فاز ۱۳ از نقاط مرزی ميدان پارس جنوبی به شرکت های شل و رپسول اختصاص داده شده بود، گفت: « در حال مذاکره با اين شرکت ها برای واگذاری مراحل ديگری از توسعه ميدان که تاخير آن زيان زيادی به مخزن نمی زند، هستيم.»


ماه گذشته در پی افزايش فشارهای قانونگذاران آمريکايی بر شرکت شل برای قطع همکاري هايش با ایران، سخنگوی شل اعلام کرد از پروژه فاز سيزده توسعه ميدان پارس جنوبی بيرون آمده است، اما احتمال دارد در فازهای بعدی توسعه اين ميدان همکاری خود را از سر بگيرد.


شرکت «رويال داچ شل» یک شرکت بریتانیایی - هلندی و دومين شرکت نفتی غيردولتی در جهان است. این شرکت صاحب «شرکت نفت شل» است که در آمریکا فعالیت می کند.


وزير نفت ایران همچنين تصريح کرد، با شرکت توتال نيز مشابه شرکت های شل و رپسول «همين فکر را دنبال می کنيم.»


جمهوری اسلامی ایران به شرکت نفتی توتال فرانسه تا اواخرخردادماه فرصت داده تا شرکت يا عدم شرکت خود را درتوسعه فاز يازده ميدان گازپارس جنوبی اعلام کند.


به گفته مقامات ايران شرکت توتال علنا اعلام کرده است که خواهان سرمايه گذاری ده ها ميليارد دلاری در صنعت نفت ايران در شرايط پرتنش کنونی نيست.


شرکت توتال درسال۱۹۹۷ميلادی قراردادی را با شرکت ملی نفت ايران در زمينه اکتشاف و بهره برداری ازميدان گازپارس جنوبی امضاء کرد اما بدليل قطعنامه های سازمان ملل وهمچنين تحريم های آمريکا عليه ايران، از سرمايه گذاری در صنعت نفت ايران خودداری می کند.


طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به منظور توليد روزانه ۵۰ ميليون مترمکعب گاز شيرين برای مصرف شبکه داخلی کشور، ۸۰ هزار بشکه ميعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و توليد سالانه يک ميليون و ۵۰ هزار تن گاز مايع و بيش از يک ميليون تن اتان انجام می شود.


عمليات ساخت پالايشگاه با اعتبار دو ميليارد و ۹۷ ميليون دلار را کنسرسيومی متشکل از قرارگاه سازندگی خاتم الانبيا و شرکت های مهندسی و ساخت تاسيسات دريايی ايران (IOEC)، ايزوايکو و صنايع فراساحل (صف) در زمينی به مساحت ۱۶۰ هکتار آغاز کرده اند.


XS
SM
MD
LG