لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

«تحريم های آمریکا و تاخير در سرمايه گذاری در صنعت نفت ايران»


برآورد می شود که ايران، دومين صادر کننده گاز بعد از روسيه، بيش از ۹۷۱ تريليون متر مکعب گاز داشته باشد. با اين حال پروژه ها برای استخراج و صدور اين منبع با تاخير رو به رو شده است.
(عکس از مهر)
برآورد می شود که ايران، دومين صادر کننده گاز بعد از روسيه، بيش از ۹۷۱ تريليون متر مکعب گاز داشته باشد. با اين حال پروژه ها برای استخراج و صدور اين منبع با تاخير رو به رو شده است. (عکس از مهر)

شرکت های گاز طبيعی و نفت به دنبال راهی هستند تا عطش دنيا برای انرژی را با سرمايه گذاری در ايران کاهش دهند. اين تلاش به دليل تحريم های آمريکا عليه ايران سرمايه گذاری در اين کشور را با تاخير مواجه کرده است.


روزنامه وال استريت ژورنال در مقاله ای در شماره روز جمعه ۳۰ ماه مه می نويسد:« علی رغم نياز فوری سرمايه گذاری در بخش نفت و گاز، اين کار در ايران با تاخير مواجه شده است. رويال داچ شل، شرکت بزرگ نفتی انگليسی – آلمانی و شرکت اسپانيايی- آرژانتينی رپسُل می گويند نمی توانند قراردادی ۱۰ ميليارد دلاری برای ورود به ميدان پارس جنوبی امضاء کنند.»


شرکت اتريشی «او. ام .وی» و شرکت فرانسوی «توتال» نيز برای معامله با ايران با تاخيرهايی مواجه شده اند.


جروئن وندر ويير، مدير اجرايی شرکت نفتی شل، به روزنامه وال استريت ژورنال می گويد:« به دليل تحريم های آمريکا، ما نمی توانيم برای تجهيزات و تکنولوژی آمريکايی تقاضا دهيم. ما برای آماده شدن برای شرکت در پروژه، نياز به زمان طولانی تری داريم.»


وال استريت ژورنال می نويسد:«تاثير چنين تاخير هايی در سرمايه گذاری قابل توجه است. واردات نفت از ايران، دومين صادر کننده بزرگ نفت پس از عربستان سعودی در سال های اخير دچار رکود شده و به روزی ۲.۲ ميليون بشکه تا ۲.۵ ميليون بشکه نفت در روز رسيده است.»


گاز طبيعی ايران اما وضعيتی عکس داشته است. برآورد می شود که ايران، دومين صادر کننده گاز بعد از روسيه، بيش از ۹۷۱ تريليون متر مکعب گاز داشته باشد. با اين حال پروژه ها برای استخراج و صدور اين منبع با تاخير رو به رو شده است.


  • « علی رغم نياز فوری سرمايه گذاری در بخش نفت و گاز، اين کار در ايران با تاخير مواجه شده است. رويال داچ شل، شرکت بزرگ نفتی انگليسی – آلمانی و شرکت اسپانيايی- آرژانتينی رپسُل می گويند نمی توانند قراردادی ۱۰ ميليارد دلاری برای ورود به ميدان پارس جنوبی امضاء کنند.»
وال استريت ژورنال

سه فاز از ميدان گازی پارس جنوبی توسط شرکت استات اويل توسعه يافته است و بر طبق برنامه ريزی ها در اواسط سال ۲۰۰۹، سال آينده ميلادی و دو سال ديرتر از آنچه پيشتر برنامه ريزی شده بود؛ به مرحله توليد کامل می رسد.


ايران در حال حاضر روزانه بيش از ۱۶ ميليارد متر مکعب گاز توليد می کند. با اين حال تمام آن به مصرف خانگی می رسد.


تحريم های ايالات متحده عليه ايران نزديک به سه دهه است که ادامه دارد . آمريکا می گويد ايران به دنبال دست يابی به سلاح هسته ای است اما ايران می گويد برنامه های هسته ای اين کشور از جمله غنی سازی اورانيوم صرفا برای توليد برق و انرژی صلح آميز است.


برای سال ها، برخی از شرکت های آمريکايی در ايران به فعاليت می پرداختند اما پس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، هفت سال پيش و همچنين تنش بين ايران و آمريکا بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی، واشينگتن شروع به بررسی دقيق شرکت های آمريکايی که با ايران روابط تجاری داشتند، کرد.


در نتيجه اين شرکت های آمريکايی از ايران خارج شده و معامله با ايران را پايان دادند.


ايالات متحده آمريکا نقش عمده ای در بخش هايی مانند ميدان گازی و نفتی بازی می کند.


بدون تکنولوژی آمريکا، ايران بايد وسايل و تجهيزات استخراج گاز را که در ميدان پارس جنوبی هم استفاده می شود، بار ديگر طراحی کند.


روزنامه وال استريت ژورنال می نويسد:« شرکت گاز ايران در وب سايت خود نوشته است که شرکت جنرال الکتريک هم به ايران اعلام کرده است به دليل تحريم های آمريکا، ديگر نمی تواند توربين های گازی به ايران بفروشد.»


به نوشته وال استريت ژورنال، اين وب سايت مشخص نکرده است که از چه زمانی شرکت جنرال الکتريک اين مساله را اعلام کرده است.


غيبت تکنولوژی شرکت جنرال الکتريک می تواند برای آينده پروژه های ايران مشکل آفرين باشد. توربين های گازی شرکت جنرال الکتريک نيمی از بازهای جهان را کنترل می کنند و در بازارهای گاز مايع نقش عمده ای دارند.


جمهوری اسلامی ايران کاهش يافتن سرمايه گذاری های خارجی در بخش نفت و گاز را انکار می کند. غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران می گويد:« تحريم ها برای ما فرصتی هستند و کشورهای زيادی به گاز ايران احتياج دارند.»


XS
SM
MD
LG