لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

«قرارداد گازی ایران و سوئیس پیام نادرستی برای جهان دارد»


ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس همراه با منوچهر متکی در یک کنفرانس خبری.(عکس: AFP)
ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس همراه با منوچهر متکی در یک کنفرانس خبری.(عکس: AFP)

سفارت آمریکا در پایتخت سوئیس با انتقاد شدید از قرارداد گازی بین ایران و سوئیس که روز دوشنبه به امضا رسید، آن را حاوی «پیام نادرستی به جهانیان» دانست.


در این بیانیه آمده است: ما به سوئیسی ها گفتیم که «امضای هر گونه قرار داد مهم گازی و نفتی با ایران پیام نادرستی به این کشور می فرستد.»


آمریکا معتقد است چنین قراردادهایی تهران را تشویق می کند همچنان به قطعنامه های شورای امنیت که از این کشور می خواهد غنی سازی را به حالت تعلیق در آورد بی اعتنایی کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ، در بیانیه سفارت آمریکا در سوئیس همچنین آمده است که ما از چنین کاری نا امید شدیم و به مذاکرات خود با این کشور ادامه می دهیم تا فشار بر ایران همچنان ادامه پیدا کند.


وزير امور خارجه سوئيس روز دوشنبه اعلام کرد يک شرکت دولتی اين کشور قراردادی برای خريد گاز طبيعی با ايران امضاء کرده که ارزش آن میلیاردها یورو است.


گروه انرژی سوئيسی «ای جی ال» سال گذشته اعلام کرد يک قرارداد با شرکت ملی گاز ايران را نهايی کرده است که بر اساس آن هر ساله پنج و نيم ميليارد متر مکعب گاز از ايران توسط لوله هايی که تا سال ۲۰۱۰ آماده می شود، به اروپا منتقل می شود.


اين شرکت ارزش اين قرارداد ۲۵ ساله را با توجه به عواملی نظير بهای انرژی، بالاتر از ۱۰ ميليارد و کمتر از ۲۲ ميليارد يورو اعلام کرد.


امضای این قرار داد در حالی صورت می گیرد که جمهوری اسلامی ایران به دلیل پرونده اتمی اش، از سوی شورای امنیت سازمان ملل هدف سومین تحریم قرار گرفته است و معاملاتی از این دست معمولا مورد انتقاد آمریکا قرار می گیرد.


ميشلين کالمی ری، وزير امور خارجه سوئيس در کنفرانس خبری ای که از پرس تی وی، تلويزيون دولتی ايران به زبان انگليسی، پخش شد، گفت که اين قرارداد کاملا با تحريم های اعمال شده از سوی سازمان ملل عليه ايران تطابق دارد.


  • «اين قرارداد کاملا با تحريم های اعمال شده از سوی سازمان ملل عليه ايران تطابق دارد.»
وزير امور خارجه سوئيس

وی اضافه کرد: «امکان ديپلماسی در پرونده ايران تمام شده نيست و ما آماده شرکت برای يافتن راه حل هستيم.»


وزیر امور خارجه سوئیس گفت:«ما به تامين منابع گازی و متنوع کردن نگاه استراتژيک داريم و بايد همه نفت و گاز مورد نياز خود را وارد کنيم.»


این مقام سوئیسی پيش از سفر به تهران برای امضای قرارداد یاد شده، روز يکشنبه در ژنو گفت: این قرارداد می تواند به اروپا کمک کند که از گاز روسيه بی نياز شود.


ايران پس از روسيه دومين منابع گاز طبيعی دنيا را در اختيار دارد، اما تحليلگران می گويند سياست های دولت ایران، تحريم ها و تاخير در قراردادها مانع از توسعه صنايع مربوط به گاز ايران است.


با این حال ایران سعی دارد با تکیه بر منابع گازی خود، همکاری های گسترده ای را با اروپا، روسیه، چین و هند در این زمینه داشته باشد


شرکت گاز پروم روسيه، بزرگترين توليد کننده گاز دنيا، نیز چندی پیش اعلام کرد که با مقامات ايرانی در مورد چند پروژه مهم استخراج و توليد نفت و گاز در اين کشور، به توافق رسيده است.


XS
SM
MD
LG