لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

نشست دولت عراق درباره توافق نامه امنيتی لغو شد


در صورت تصويب توافق نامه امنيتی ميان بغداد و واشينگتن، حضور نيروهای آمريکايی تا سه سال ديگر در عراق قانونی می شود. (عکس از AFP)
در صورت تصويب توافق نامه امنيتی ميان بغداد و واشينگتن، حضور نيروهای آمريکايی تا سه سال ديگر در عراق قانونی می شود. (عکس از AFP)
صادق الرکابی، يکی از مشاوران دولت عراق، روز يکشنبه پنجم آبان، از لغو نشست دولت دولت عراق در باره پيش نويس توافق نامه امنيتی با آمريکا خبر داد.

او در گفت و گو با خبرگزاری ها، علت لغو اين جلسه را آماده نشدن اصلاحيه های پيش نويس توافق نامه عنوان کرد و گفت که اصلاحيه ها در حال تدوين است.

صادق الرکابی همچنين اعلام کرد که نشست بعدی دولت، طبق روال عادی، روز سه شنبه برگزار می شود. اما او در اين باره که آيا توافق نامه امنيتی در نشست آينده هم مطرح می شود يا خير، توضيحی نداد.

اين توافق نامه که امضای آن بارها به تعويق افتاده است، حضور نيروهای آمريکايی در عراق را در پس از اتمام سال جاری ميلادی، قانونی می کند.

دولت عراق قصد دارد اصلاحيه های جديدی برای توافق نامه امنيتی با آمريکا تدوين کند، اما تلاش دولت عراق با مقاومت برخی گروه های سياسی عراق مواجه شده است. مخالفان، اين توافق نامه امنيتی را ناقض تماميت ارضی عراق مي دانند.

در همين حال، نوری المالکی، نخست وزير عراق، اعلام کرده است که تنها در صورتی توافق نامه امنيتی را برای تصويب به پارلمان عراق ارائه می کند که اين توافقنامه در دولت و به اتفاق آرا تصويب شود.

در صورتی که اين توافق نامه به تصويب نرسد، حضور نيروهای آمريکايی در عراق، بر اساس مجوز سازمان ملل متحد از روز ۳۱ دسامبر (پايان سال ۲۰۰۸) جنبه قانونی نخواهد داشت.

اما در صورت تصويب توافق نامه امنيتی ميان بغداد و واشينگتن، حضور نيروهای آمريکايی تا سه سال ديگر در عراق قانونی می شود.

در همين حال، جواد البولانی، وزير کشور عراق، امضا نشدن توافق نامه امنيتی ميان بغداد و واشينگتن را «خطايی استراتژيک» و به زیان عراق خواند.

وزير کشور عراق در گفت و گو با شبکه تلويزيونی «الشرقيه» گفت: اگر توافق نامه امنيتی ميان عراق و آمريکا امضا نشود، دستاوردهای امنيتی عراق در سال های اخير به مخاطره می افتد.

ایران از زمان مطرح شدن این توافق نامه امنیتی، با آن مخالفت کرده است. تهران حضور طولانی مدت نیروهای آمریکایی در همسایگی خود را تهدیدی برای امنیتش می داند.
XS
SM
MD
LG