لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

«ایران و سوریه نباید به جنگ در لبنان دامن بزنند»


آقای کوشنر می گوید که با وجود دخالت های خارجی بحران لبنان می رود که به یکی از بزرگترین مشکلات جهان تبدیل شود.
آقای کوشنر می گوید که با وجود دخالت های خارجی بحران لبنان می رود که به یکی از بزرگترین مشکلات جهان تبدیل شود.


برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه پس از دیدار با طرف های درگیر در بحران سیاسی لبنان، ایران و سوریه را متهم کرد که در امور داخلی این کشور دخالت می کنند.


آقای کوشنر در دیدار آخر هفته خود از بیروت با هر دو گروه مخالفان و طرفداران دولت فواد سینیوره ملاقات کرد و گفت وگو با طرفین را «موفقیت آمیز» توصیف کرد.


در ضیافت نهاری که روز یکشنبه در سفارت فرانسه در بیروت از سوی وزیر امور خارجه فرانسه برگزار شد، اغلب مقامات بلندپایه لبنان مانند فواد سینیوره، نخست وزیر، شیخ حسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب الله لبنان بزرگترین حزب مخالف دولت و نبیه بری، رییس مجلس لبنان تنها به اعزام نماینده ای به این مراسم اکتفاء کردند.


ما ساده نیستم و می دانیم که برای بسیاری از تنش ها در لبنان، کشورهای دیگری مانند ایران و سوریه تصمیم گیری می کنند.
وزیر امور خارجه فرانسه


کوچنر گفت و گوها را«مشکل»خواند و گفت: با اینکه نتوانست شکاف میان رهبران را برطرف کند ولی این گفت وگوها دلگرم کننده بود.

وی همچنین در این ملاقات به تاثیر ایران و سوریه در مناقشات لبنان اشاره کرد و گفت: ما ساده نیستم و می دانیم که برای بسیاری از تنش ها در لبنان، کشورهای دیگری مانند ایران و سوریه تصمیم گیری می کنند.



برنارد کوشنر پس از دیدار از لبنان عصر یکشنبه به قاهره سفر کرد و در دیداربا مقامات مصری نیز از تاثیر ایران و سوریه در مناقشات لبنان سخن گفت و اظهار داشت:« اقدامات صورت گرفته در لبنان نیاز به فضای مناسبی دارد، به این معنا که ایران و سوریه نباید به جنگ در لبنان دامن بزنند.»


وزیر امورخارجه فرانسه این سخنان را در یک کنفرانس مطبوعاتی با همتای مصری خود بیان کرد.


وی مسئله لبنان را«مشکل و پیچیده » توصیف کرد و گفت: با وجود دخالت های خارجی این بحران می رود که به یکی از بزرگترین مشکلات جهان تبدیل شود.


فرانسه، رهبری جریانی را با حضور کشورهای دیگر برای پایان دادن به بحران پیش آمده در لبنان آغاز کرده است.


پس از اجلاسی که پیش تر در این ماه در پاریس برای یافتن راه حلی برای مناقشات لبنان برگزار شد، فرانسه نمایندگان بلندپایه ای را برای مذاکره با تمامی عناصر درگیر در لبنان به منطقه ارسال کرد.


وزیر امور خارجه فرانسه در زمان برگزاری کنفرانس پاریس گفت که این نشست «یخ گفت و گو ها را شکست» اما در عین حال تاکید کرد که مذاکرات پاریس نتوانست راه حلی برای شکافی که هشت ماه است میان دولت و مخالفان ایجاد شده پیدا کند.


گروه شیعه مذهب حزب الله لبنان که از سوی ایران و سوریه حمایت می شود رهبری جریان مخالف دولت فواد سینیوه را برعهده دارد که این دولت از سوی جهان غرب مورد حمایت گرفته است.


حزب الله و متحدان آن دولت فواد سینیوره را «غیر قانونی» دانسته و خواستار استعفای آن شده اند.


هشدار نسبت به جنگ داخلی


در همین حال، وزیر امور خارجه فرانسه دیدار روز یکشنبه، ۲۹ ژوئیه، با همتای لبنانی خود را « موفقیت آمیز» خواند و این گفت و گوها را «دلگرم کننده» توصیف کرد.


دیدار روز یکشنبه دو وزیر امور خارجه در محل سفارت فرانسه در لبنان یک روز پس از آن صورت گرفت که برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در مورد بروز جنگ داخلی تازه در لبنان در صورت شکست دیپلماسی در میان رهبران این کشور هشدار داده بود.


XS
SM
MD
LG