لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

تاکید اوباما و مک کین بر همکاری با یکدیگر


باراک اوباما، رييس جمهور منتخب آمريکا و سناتور جان مک کين، رقيب انتخاباتی او از حزب جمهوی خواه، در جریان نخستین ملاقات با یکدیگر، بر همکاری میان خود برای حل مشکلات آمریکا تاکید کردند.

این دیدار روز دوشنبه، ۱۷ نوامبر، در دفتر مرکزی تیم انتقال قدرت باراک اوباما در شیکاگو برگزار شد.

آنها در پايان اين ديدار، که نخستين ديدار آنان از زمان برگزاری انتخابات رياست جمهوری آمريکا بود، با انتشار يک بيانيه مشترک نسبت به همکاری با يکديگر برای مقابله با بحران مالی، سياست های جديد درباره انرژی و حراست از امنيت آمريکا، ابراز اميدواری کردند.

در اين بيانيه آمده است: «در اين لحظه از تاريخ، ما اعتقاد داريم که آمريکايی‌ها از هر حزبی، نياز دارند و می‌خواهند که رهبرانشان در کنار هم قرار گيرند و راه و رسم بد واشينگتن را تغيير دهند و در اين صورت است که ما می ‌توانيم مشکلات مشترک و حساس حال حاضر را حل کنيم.»

در ادامه اين بيانيه آمده است: «امروز درباره نياز به آغاز دوره تازه اصلاحات که به وسيله آن بتوانيم اشتباهات واشينگتن را جبران کنيم و اعتماد را به آمريکا و رفاه را به خانواده‌ های سخت کوش آمريکايی بازگردانيم، گفت و گوهای پرباری داشتيم.»

به گفته مشاوران جان مک کين و باراک اوباما، اين دو رقيب انتخاباتی سابق، هيچ مذاکره ‌ای درباره احتمال حضور سناتور مک کين در کابينه دولت جديد آمريکا نداشته اند.

کمی پيش از آغاز اين دیدار، باراک اوباما به خبرنگاران گفته بود که او و سناتور مک کين قصد دارند «درباره چگونگی کمک به رفع مشکلات آمريکا» با يکديگر گفت و گو کنند. باراک اوباما همچنين گفته بود که قصد دارد از زحمات جان مک کين برای کشورش قدردانی کند.

پیش از این ملاقات، جان مک کين هم در گفت و گو با خبرنگاران، در پاسخ به اينکه آيا قصد دارد به دولت باراک اوباما کمک کند يا خير، گفته بود: «بديهی است»

اين ملاقات در حالی صورت می ‌گيرد که باراک اوباما، در تلاش برای تشکيل کابينه خود است و اعلام کرده که قصد دارد در کابينه خود از افراد نزدیک به حزب جمهوریخواه نيز استفاده کند.

رييس جمهوری منتخب آمريکا، همچنين در اولين گفت و گوی تلويزيونی خود پس از انتخابات، در برنامه «۶۰ دقيقه» شبکه سی بی اس گفته است که بحران مالی جهانی، دری به روی دو حزب گشود تا کنار يکديگر بايستند.

اين برنامه که روز جمعه، ۲۴ آبان ماه، انجام شده بود و روز يکشنبه پخش شد، با ۲۴.۵ ميليون نفر بيننده، رکورد تعداد تماشاگران برنامه «۶۰ دقيقه» را از سال ۱۹۹۹ شکست.

باراک اوباما در اين گفت و گوی تلويزيونی گفته بود که اکنون تمام جناح های سياسی آمريکا بر سر يک مسئله اتفاق نظر دارند و آن اين است که «ما مجبوريم هر کاری که می‌ توانيم برای حرکت دوباره اقتصاد انجام دهيم، ما بايد برای بر انگيختن اقتصاد، هزينه کنيم.»

باراک اوباما همچنين هفته پيش ديداری با سناتور هيلاری کلينتون داشت. اما با وجود آنکه رسانه های آمريکا گزارش هايی از «پيشنهاد سمت وزارت امور خارجه» به هيلاری کلينتون از سوی باراک اوباما منتشر کردند، اما خانم کلینتون این خبر را تایید یا رد نکرده است.


XS
SM
MD
LG