لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۹

استقبال آمريکا از موافقت دولت عراق با توافق‌نامه امنيتی


در پی موافقت کابينه دولت عراق با توافقنامه امنيتی بغداد – واشینگتن، کاخ سفيد اين اقدام، که حضور نيروهای آمريکا در عراق را تا سه سال قانونی می‌کند را گامی مثبت و مهم خواند.

گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد روز يکشنبه ۲۶ آبان ماه گفت: «ما از اقدام کابينه دولت عراق در مورد موافقت با توافق‌نامه امنيتی استقبال می‌کنيم. اين يک قدم مهم و مثبت است.»

کابینه دولت عراق، روز يکشنبه توافقنامه امنيتی بغداد – واشنگتن را به اتفاق آرا تاييد کرد. کابينه عراق و گروه‌های داخل اين کشور در ماه‌های اخير بر سر تاييد يا رد اين توافقنامه اختلاف نظر داشتند. توافق نامه امنيتی، در مرحله دوم بايد به تاييد پارلمان عراق برسد.

گوردون جاندرو در ادامه سخنانش با اشاره به اينکه، روند امضای توافق‌نامه امنيتی ميان دولت‌های دو کشور هنوز تکميل نشده است، گفت: «اميدوار و دلگرم هستيم، ما به زودی توافقنامه‌ای خواهيم داشت که هم در خدمت مردم عراق و هم مردم آمريکا خواهد بود و پيام‌هایی به منطقه خواهد فرستاد مبنی بر اينکه دو کشور خواهان ثبات، و عراقی دموکرات و امن هستند.»

براساس اين توافقنامه امنيتی، ۱۵۰ هزار نيروی آمريکايی حاضر در عراق مي‌توانند پس از انقضای حکم شورای امنيت سازمان ملل در پايان سال جاری ميلادی، سه سال ديگر در اين کشور بمانند.

بر اساس اين توافقنامه، عراق اختيار دارد نيروهای آمريکايی را در صورت ارتکاب «جرائم جدی» در زمانی غير از زمان انجام وظيفه در دادگاه‌های خود محاکمه کند.

رای مثبت دولت عراق يک روز پس از آن صادر شد که آيت الله علی سيستانی، بانفوذترين روحانی شيعه در عراق، اشاره کرد که در صورت تصويب اين توافقنامه توسط اکثريت مجلس به آن اعتراضی نخواهد داشت.

اما مقتدا صدر، روحانی تندروی شيعه، پيشتر ضمن «ننگين» خواندن توافقنامه بغداد و واشينگتن از نمايندگان پارلمان اين کشور خواسته بود که از امضای آن خوددداری کنند. از پارلمان ۲۷۵ نفری عراق ۳۰ کرسی در دست جريان منتسب به مقتدا صدر است.

ایران هم با امضای توافق‌نامه امنیتی میان بغداد و واشینگتن مخالفت کرده است. تهران می‌گوید ادامه حضور نیروهای آمریکایی در عراق، تهدیدی برای امنیت ایران است.
XS
SM
MD
LG