لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

واکنش به اعتراض دانشجویان به احمدی نژاد


محمود احمدی نژاد در جریان حضور در دانشگاه امیرکبیر با اعتراض دانشجویان مواجه شد.
محمود احمدی نژاد در جریان حضور در دانشگاه امیرکبیر با اعتراض دانشجویان مواجه شد.

حضور پرحاشیه رییس جمهوری ایران در دانشگاه امیرکبیر، واکنش های زیادی را در پی داشت. سخنان مطرح شده و شرح این قضایا در بیشتر روزنامه های ایران انعکاس یافت و شخصیت های سیاسی و غیر سیاسی نیز به بررسی ابعاد این برخورد پرداختند. موضوع مهم، چگونگی پردازش این حادثه از سوی روزنامه ها و خبرگزاری های مدافع احمدی نژاد بود که رویکرد «مظلوم نمایی» زمان انتخابات ریاست جمهوری در جهت حمایت از احمدی نژاد را یادآور می شد.


درخبرها آمده بود که در جریان سخنرانی احمدی نژاد، نارنجک صوتی منفجر شد، ولی در خبرنامه دانشگاه امیرکبیر آمده است : برنامه با نوحه خوانی و سينه زنی بسيجيانی که عکس سيد حسن نصرالله را در دست داشتند رو به اغتشاش رفت که با پرتاب بمب صدا زا از سوی تيم حفاظت رییس جمهوری کمی فضا آرام شد.


احمدی نژاد در دانشگاهی حاضر شد که به تازگی محل منازعه بود. شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان اميرکبير خردادماه امسال با رای ۲۸۰۰ نفر از دانشجويان انتخاب شدند اما ساختمان انجمن اسلامی از سوی ریيس دانشگاه، در نيمه های شب و با پشتيبانی نيروهای امنيتی با بولدوزر تخريب شد و مجوز انجمن اسلامی به عده قليلی از بسيجيان دانشگاه اعطا شد.


ساختمان انجمن اسلامی از سوی ریيس دانشگاه، در نيمه های شب و با پشتيبانی نيروهای امنيتی با بولدوزر تخريب شد و مجوز انجمن اسلامی به عده قليلی از بسيجيان دانشگاه اعطا شد

تمامی این حوادث باعث شد تا به گفته پاره ای از صاحبنظران، محیط دانشگاه متشنج شود. همچنين احمدی نژاد در جریان سخنرانی دانشجويان سه ستاره با لحن تمسخرآميزی گفت: دستور می دهم به دانشجويان سه ستاره درجه ستوانی بدهند که با اعتراض شديد مواجه شد و دانشجويان ریيس جمهور را هو کردند.


اين حرکت با اعتراض شديد احمدی نژاد مواجه شد و وی دانشجويان معترض را عامل آمريکا خواند و آنها را به گرفتن پول از بيگانگان متهم کرد اما خاطر نشان نمود که همه آنها را دوست دارد و با آنها مهرورزی خواهد کرد.


واکنش ها


علیرضا زاکانی، نماینده مجلس هفتم که خود از فعالان مرتبط با گروهها و تشکل‌های دانشجويی محسوب می‌شود، در گفت و گو با خبرگزاری فارس با تاکيد بر اينکه هيچ گاه چنين بی‌حرمتی‌هايی، ره به جايی نخواهد برد، از دانشجويان و تشکل‌های دانشجويی خواست تا علاوه بر مرور خاطرات نه چندان دور برخی بهره‌برداری‌های سياسی از محيط دانشگاه، تحمل نقد و افزايش بصيرت را مورد توجه بيش از پيش قرار دهند.


محمد موسوی فراز، مسوول بسيج دانشجويی دانشگاه اميرکبير روز بعد ازاین حادثه در نشستی با حضور خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه گفته می‌شد دانشجويان دانشگاه‌های ديگر روز دوشنبه در اين مراسم حضور داشتند، گفت: تشکل‌های ساير دانشگاه‌ها درخواست داشتند که بتوانند در اين جلسه حاضر شوند. روز برگزاری مراسم هيچ کنترل دقيقی روی ورودی دانشگاه وجود نداشت، اما اين طور هم نبود که طيفی خاص تنها از دانشگاه‌های ديگر آمده باشند.


سجاد برنجی دیگر عضو بسیج دانشجویی امیرکبیر با انتقاد از انعکاس نامطلوب اين جلسه از سوی برخی رسانه‌ها، گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها آنچه را که در جلسه بود منعکس نکردند و تنها بخشی از آن را نشان دادند.


حنيف‌حسين ستاريان، دبير انجمن اسلامی دانشگاه اميرکبير نيز در نشست خبری مشترک با نمايندگان بسيج دانشجويی و کانون انديشه دانشجويان مسلمان گفت: در ابتدای مراسم قرار بود تنها تشکل‌های دانشجويی صحبت کنند اما بعد بهتر ديديم برای بازتر شدن فضای نقد، نماينده‌ای از کانون‌های فرهنگی نيز سخن بگويد و سعی شد منتقد‌ترين‌ها انتخاب شوند.


ستاريان افزود: دوشب قبل، عده‌ای از دانشجويان دانشگاه‌های ديگر که وارد دانشگاه شده بودند، شب را در دانشگاه ماندند و تعداد ديگری که قرار بود صبح به آنها ملحق شوند، با کارت ساير دانشجويان وارد دانشگاه شدند.


ستاريان: دوشب قبل، عده‌ای از دانشجويان دانشگاه‌های ديگر که وارد دانشگاه شده بودند، شب را در دانشگاه ماندند و تعداد ديگری که قرار بود صبح به آنها ملحق شوند، با کارت ساير دانشجويان وارد دانشگاه شدند

مرتضی حاجی، سخنگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان و وزیر آموزش و پرورش دولت محمد خاتمی نیز توهین به مقامات را کار درستی ندانسته است.


دفتر دانشجویان اصولگرای دانشگاه امیرکبیر نیز در بیانیه ای اتنقاد به رییس جمهور اصول گرا را امری مذموم دانسته است و همچنین گفته دانشجویانی که در اعتراض به احمدی نژاد شعار دادند، سازماندهی شده و از دیگر دانشگاه ها بوده اند.


بیانیه تحکیم وحدت


دفتر تحکیم وحدت هم که چندی پیش در مخالفت با سیاست های دولت در دانشگاه، تظاهرات سراسری دانشجویی را سازماندهی کرده بود، پس از حوادث دانشگاه امیرکبیر، در بیانیه ای به دولت اعتراض وانتقاد کرده است.


در این بیانیه به توقیف و سانسور مطبوعات و زیان دهی در عرصه سیاست خارجی اشاره شده وسیاست اقتصادی دولت نیز مورد نقد قرار گرفته است.


دفتر تحکیم وحدت تاکید دارد که فرياد اعتراضی دانشجويان نشان داد که به راستی دانشگاه زنده است

در بخشی از این بیانیه آمده است: در عرصه اقتصادی جز انبوه شعار های عوامفريبانه از وعده های دور از واقعيت در تبليغات رياست جمهوری تا مصوبات بدون ضمانت در سفرهای استانی ، طرح های غير کارشناسانه و تورم وبيکاری افسار گسيخته چيزی را شاهد نبوده ايم ، طرح های دولت نهم بی شک ضربه های سنگينی به ساختار اقتصادی کشور وارد کرده است.


این بیانیه می افزاید: از آغاز به قدرت رسيدن دولت نهم مديران «نالايق» وزارت علوم کوشيدند تا صدای اعتراضات به بی تدبيری های دولت و مجلس اصولگرا را خفه نمايند. اساتيد دگرانديش به اجبار بازنشسته و اخراج شدند و در راه تدريس و تحقيق بسياری از اساتيد مشکلات فراوان پديد آمد و روسای انتصابی نالايق دانشگاهها مشکلات فراوان صنفی و اموزشی در دانشگاههای کشور به وجود آورده اند.


دفتر تحکیم وحدت تاکید دارد که فرياد اعتراضی دانشجويان نشان داد که به راستی دانشگاه زنده است.


XS
SM
MD
LG