لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۱

نوری المالکی مامور تشکيل کابينه دولت عراق شد


نخست وزير عراق، نوری المالکی روز پنجشنبه از سوی جلال طالبانی، رييس جمهوری اين کشور مامور شد تا کابينه دولت عراق را تشکيل دهد و به هشت ماه بن بست سياسی پايان دهد.

دولت جديد عراق که در چهار سال آينده زمام امور را در دست می گيرد، ظرف يک ماه آينده بايد به پارلمان معرفی شده و رای اعتماد بگيرد. اين در حالی است که روند خروج نيروهای آمريکايی در جريان است و دولت مرکزی بايد مسئوليت بيشتری در برقراری امنيت عهده دار شود.

به گزارش آسوشيتد پرس، آقای المالکی گفت: «همه مطلع هستند که مسئوليتی که من عهده دار شده ام، بسيار دشوار است. به ويژه درشرايط فعلی و در وضعيتی که عراق شاهد آن است.»

دولت آينده عراق ناگزير است به طيف اکثريت در پارلمان توجه کرده و از کردها، شيعيان نزديک به ايران و سنی هايی که بر اين باور بودند که برنده نزديک انتخابات بودند و بايد آنها باشند که دولت را تشکيل می دهند، دولت جامعی را تشکيل دهد.

شماری از سياستمداران عراقی برای نشان دادن حمايت خود از ائتلاف سياسی، در زمان اعلام تشکيل دولت، در کنار نوری المالکی و جلال طالبانی حضور داشتند.

آقای المالکی که از چهار سال پيش، نخست وزيری عراق را عهده دار بوده، از تمامی طيف های سياسی خواست که از او و دولت او، حمايت کنند.

وی گفت: «از مردم بزرگ عراق در تمامی طيف های سياسی و عقيدتی، دينی و اقليتی و تمامی برادران سياسی می خواهم که اختلافات را کنار گذاشته و از موارد اختلافی گذر کنند.»

جيمز اف. جفری، سفير آمريکا در عراق به آسوشيتد پرس گفت که المالکی فهرستی طولانی از کارهايی که در يک ماه آينده بايد انجام دهد در اختيار دارد وبايد بتواند دولتی را تشکيل دهد که اکثريت در پارلمان، آن را تاييد کنند.

وی گفت: «نخست وزير عراق در موقعيت قوی قرار دارد و هنوز راه زيادی مانده چرا که بايد ۳۲۵ نماينده پارلمان، انتخاب کابينه را مورد تاييد خود قرار دهند.»

ژنرال لويد آستين، فرمانده نيروهای نظامی آمريکا در عراق هم با تاييد گفته های سفير آمريکا گفت: «همان قدر که ممکن است نارضايتی هايی از روند کاری سياسی وجود داشته باشد، به همان نسبت هم رضايت هم هست و اين همان روند دموکراسی است که به تدريج کامل شده و به بلوغ می رسد.»

انتخابات پارلمانی عراق هشت ماه پيش، با پيروزی خيلی نزديک ائتلاف العراقيه، به رهبری اياد علاوی به پايان رسيد و ائتلاف سياسی نوری المالکی، با نتيجه خيلی نزديک، دوم شد. با اين حال تلاش های آقای علاوی برای رسيدن به دولت ائتلافی، به نتيجه نرسيد.

برای تشکيل دولت، پيروز انتخابات بايد ۱۶۳ کرسی را به دست آورد و هيچ يک از طيف های سياسی در عراق، در انتخابات اخير، به حد نصاب نرسيده و مجبور هستند دولت ائتلافی تشکيل دهند.

طبق توافقی که در آخرين دور از گفت وگوهای سياسی به دست آمد، ائتلاف العراقيه به رهبری اياد علاوی، رياست پارلمان را به دست می آورد، کردها و جلال طالبانی رياست جمهوری را در دست گرفتند و نوری المالکی، نخست وزيری را عهده دار می شود.

يکی از حساس ترين مقاطع، پست هايی در کابينه خواهد بود که آقای المالکی به العراقيه پيشنهاد خواهد کرد. اکثريت سنی اين ائتلاف می گويند که احتمال دارد از مسئوليت های جدی در دولت، دور بمانند.

آقای علاوی در مراسم درخواست رسمی تشکيل دولت، حضور نداشت. از اياد علاوی درخواست شده نوعی کميته برای تصميم های مهم و اساسی تشکيل دهد که شرح وظايف آن مبهم است و هنوز مشخص نشده است. آقای علاوی اين پيشنهاد را که از طرف آمريکا برای حل اين بن بست مطرح شد، هنوز نپذيرفته است.
XS
SM
MD
LG