لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

عفو بين الملل: نيروهای سوری به قصد کُشت به معترضان شليک می کنند


«نیروهای نظامی سوریه بر فراز ساختمان ها مستقر شده و مردم را هدف قرار می دهند»
«نیروهای نظامی سوریه بر فراز ساختمان ها مستقر شده و مردم را هدف قرار می دهند»
سازمان عفو بين الملل روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد شواهد و مدارک و ويدئوهای رسيده را بررسی کرده که نشان می دهد «نيروهای نظامی و دولتی سوريه به قصد کُشت به معترضان شليک کرده و با هدف قرار دادن سر آن ها، سعی دارند معترضان را ترسانده و آن ها را ساکت کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عفو بين الملل اعلام کرد: «مستندات ويدئويی که به دست ما رسيده نشان می دهد نيروهای نظامی سوريه به قصد کشت و نه به قصد متفرق کردن ميان مردم می روند و آن ها را هدف قرار می دهند.»

اين سازمان اعلام کرد مستندات ويدئويی مربوط به ماه مارس و آوريل، دو ماه گذشته است که در درعا در جنوب سوريه و مناطق اطراف آن گرفته شده است.

عفو بين الملل می گويد اين مدارک ويديويی از حمله و شليک به معترضان تشکيل شده و تصاوير مشخصی از حمله های شبانه به خانه های مردم و نيز دستگيری و شکنجه غيرنظاميان را به تصوير می کشد. اين سازمان گفت: «تمامی اين مدارک نشان می دهد نظام حاکم در سوريه دست به تاکتيک ها و استراتژی ها خشونت بار زده و بدون هيچ گونه ملاحظه ای فقط مخالفان را می خواهد از سر راه بردارد.»

سازمان عفو بين الملل همچنين اعلام کرده مشخصات و نام و عنوان ۷۲۰ تن از کسانی که در دو ماه گذشته در سوريه کشته شده اند را جمع آوری و ثبت کرده است. برخی گزارش ها حاکی است شمار کشته ها در سوريه ازيک هزار تن فراتر رفته است.

اين سازمان از دولت بشار اسد خواسته «با توجه به حضور مدارک مستند و مشخص و غيرقابل تکذيب، هرگونه دستور برای کشتار مردم و معترضان غيرنظامی و بدون سلاح را متوقف کند.» همچنين عفو بين الملل گفته «اين مدارک به قدری قطعی و صحيح است که شورای امنيت سازمان ملل ديگر بايد در مورد سوريه دست به اقدام بزند و برای نجات جان معترضان و غيرنظاميان و شهروندان، دست به کار شود.»

معترضان سوريه: نظاميان به مردم ملحق شوند

معترضان در سوريه روز پنجشنبه طی بيانيه ای از نيروهای نظامی سوريه خواستند به مردم پيوسته و در جريان اعتراض های روز جمعه «نه در مقابل مردم، که در کنار مردم باشند.»

معترضان در صفحه فيس بوک خود بيانيه ای منتشر کرده و گفتند نيروهای نظامی «به جای حمله، نگهبان و ياور و حامی و محافظ مردم سوريه باشند.»

بيش از ۱۰ هفته است تظاهرات معترضان در سوريه ادامه دارد دولت حاکم به رغم افزايش فشارها، شاهد اعتراض گسترده مردم در اين کشور است.

دولت حاکم سوريه می گويد واکنش ها و ناآرامی ها، «کار گروه های مسلح» است و هيچ ربطی به اصلاح طلبان و تغييرطلبان داخلی ندارد.

سازمان حقوق بشر سوريه، «سواسيه»، اعلام کرده که ارتش سوريه و نيروهای امنيتی در حدود دو ماه گذشته دست‌کم ۱۱۰۰ تن را از پای درآورده‌اند.

در اعتراض به سرکوب خشونت‌آميز معترضان در سوريه، اتحاديه اروپا تحريم‌هايی را عليه بشار اسد و ۹ تن از مقام‌های بلند‌پايه حکومت سوريه به تصويب رساند و ضمن مسدود کردن دارايی‌های اين افراد در اتحاديه اروپا، سفر آنان به کشورهای عضو اين اتحاديه را ممنوع اعلام کرد.

اواخر ارديبهشت‌ماه نيز باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، طی فرمانی بشار اسد و شش مقام اين کشور را به دليل سرکوب معترضان مشمول تحريم عنوان و اعلام کرد که اموال و دارايی‌های اين هفت تن در آمريکا توقيف می‌شود.

شورای امنيت سازمان ملل هنوز نتوانسته در مورد توقف سرکوب معترضان سوريه به توافق برسد.
XS
SM
MD
LG