لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

سه همسر اسامه بن لادن به زندان محکوم شدند


خانه ای که همسران و فرزندان اسامه بن لادن در آن محصور هستند و جلسه دادگاه هم در همان جا برگزار شده است
خانه ای که همسران و فرزندان اسامه بن لادن در آن محصور هستند و جلسه دادگاه هم در همان جا برگزار شده است
سه همسر و دو دختر اسامه بن لادن، رهبر شبکه تروريستی القاعده در پاکستان در دادگاهی به اتهام «اقامت غيرقانونی» محاکمه و محکوم شدند. اين حکم هرکدام از آن ها را به تحمل ۴۵ روز زندان و پرداخت ۱۰ هزار روپيه، معادل ۱۱۴ دلار محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وکيل اين پرونده روز دوشنبه اين حکم را تاييد کرده و گفته است که اين پنج زن حدود يک ماه است که در زندان هستند در نتيجه دو هفته ديگر در زندان می مانند و سپس از کشور اخراج می شوند.

از زمان حمله نيروهای ويژه آمريکايی به محل اختفای بن لادن و کشتن او، افراد خانواده بن لادن در دست مقامات پاکستانی بوده اند. همسران اسامه بن لادن که دو تن از آنان شهروند عربستان سعودی و يکی شهروند يمن است، به همراه فرزندانشان در خانه ای در اسلام آباد در حصر خانگی به سرمی برند.

مقامات رسمی پاکستان گفته اند مراتب شکايت قانونی و تفهيم اتهام عليه آن ها به طور رسمی و اداری از ماه پيش شروع شده و دادگاه مراحل قانونی خود را طی کرده است.

«عاطف علی خان» وکيل متهمان اين پرونده گفته است، همه آن ها از اين حکم راضی هستند و اميدوارند زودتر مهلت آن تمام شود و بتوانند به خانواده خود ملحق شوند.

وی همچنين گفته که دولت يمن ابراز آمادگی کرده «آمال عبدالفتاح» بيوه ۳۰ ساله اسامه بن لادن و فرزندانش را در کشور بپذيرد و اجازه بازگشت آن ها به يمن را صادر کرده است.

وکيل اين پرونده گفته که مذاکرات با دولت عربستان سعودی در مورد ديگر متهمان اين پرونده در جريان است ولی به احتمال زياد تفاهمی به دست آمده و آن ها هم به همراه فرزندانشان به عربستان سعودی فرستاده خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادگاه روز دوشنبه حدود سه ساعت طول کشيده و در داخل همان محلی که زندانيان محصور شده اند، برگزار شده است.

اسامه بن لادن در حالی که ۲۵ ميليون دلار برای پيدا کردنش جايزه تعيين شده بود، توانست به مدت پنج سال اخير را در پاکستان و در شهر آبوت آباد در شمال غربی اين کشور به همراه زنان و فرزندانش زندگی کند.

آمال عبدالفتاح، بيوه يمنی اسامه بن لادن و جوانترين همسر او می گويد، در همين چند سالی که مخفيانه زندگی می کردند، صاحب چهار فرزند از همسر خود شده است. وی گفته که دو تن از فرزندانش در بيمارستان های دولتی به دنيا آمده اند ولی او فقط «برای دو يا سه ساعت» در بيمارستان بوده است.

طبق تحقيقات وزارت کشور پاکستان، خانم عبدالفتاح در سال ۲۰۰۰ وارد پاکستان شده و از آن جا به افغانستان رفته و پيش از حملات يازدهم سپتامبر به خاک آمريکا، با اسامه بن لادن ازدواج کرده است.

وی به بازجويان پرونده گفته که زندگی سخت و دشواری داشته چرا که مجبور شده به کراچی در پاکستان سفر کند، بعد در پيشاور با بن لادن ديدار کرده و از آن جا به دره سوات رفته و در دو خانه زندگی می کرده است. بعد هم در سال ۲۰۰۵ به ابوت آباد در پاکستان نقل مکان کرده اند.

رسانه های محلی پاکستان دو همسر ديگر و مسن تر بن لادن را با نام های «خيريه صبر» و «سهام شريف» که هر دو از عربستان سعودی هستند، معرفی کرده اند.

هنوز مشخص نيست اين دو بيوه بن لادن چند فرزند داشته و يا دارند ولی گفته شده که نزديک به ۱۰ فرزند دارند و فقط فرزندانی که بالای ۱۲ سال سن داشته اند، در اين پرونده متهم شده اند.
XS
SM
MD
LG