لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۳۰

کلینتون: اتحادیه اروپا و ژاپن در اجرای تحریم های ایران همکاری می کنند


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در گفت وگویی در مجلس سنا گفت که دولت باراک اوباما به طور جدی در پی اجرای درست و کامل تحریم ها علیه ایران است و در این راه دیگر متحدان از جمله ژاپن و اتحادیه اروپا، با واشینگتن همکاری می کنند.

به گزارش رویترز، خانم کلینتون گفت: «اتحادیه اروپا به طور جدی در حال همکاری است ولی برخی کشورها مثل ژاپن، به رغم برنامه جدی برای همکاری، برای کاهش واردات نفت از ایران با موقعیتی خاص و ویژه روبرو هستند.»

وی همچنین افزود: «محاسبه و ارزیابی ما این است که ایران در حال حاضر برای دستیابی به بمب اتمی تصمیمی نگرفته است هرچند به اعمالی دست می زند که تردیدها را افزایش می دهد و سوالات زیادی ایجاد می کند.»

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، خانم کلینتون در جلسه ای با کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت: «البته دلیل این اقدامات را هم نمی دانیم. برای مثال هنوز برای ما سوال است که چطور صدام حسین سعی می کرد به همه بقبولاند سلاح بیولوژیکی، شیمیایی و سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد در حالی که به آن دسترسی نداشت.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «ما با جدیت تمام مشغول اجرای تحریم های جدید علیه ایران هستیم و با توجه به برنامه دولت آمریکا، ابزارهای لازم برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی را دنبال می کنیم.»

ژاپن سومین خریدار بزرگ نفت در جهان است و سال گذشته نزدیک به ۹ درصد نفت وارداتی خود را از ایران تهیه کرده است. با این حال این کشور پس از سونامی و فاجعه در نیروگاه اتمی فوکوشیما، نیاز بیشتری به انرژی دارد در نتیجه خرید خود را افزایش داده است.

هیلاری کلینتون گفت که «گفت وگویی صادقانه» با چند تن از کشورهای طرف معامله با ایران داشته و نتیجه این بوده که حرکت رو به کاهش برای خرید نفت ایران و نیز خودداری از همکاری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.

وی افزود: «اتحادیه اروپا و ژاپن از شاخص ترین مثال ها در این مورد هستند که قدم های بسیار بزرگی برداشته اند و سهم بزرگی در پایین آوردن درآمد ایران از بازار نفت داشته اند. با این حال برخی از کشورها هستند که با مشکلاتی خاص روبرو هستند که نمونه آن ژاپن است.»

روزنامه ژاپنی «نیکی» هفته گذشته از امکان کاهش «۲۰ درصدی واردات نفت از ایران» خبر داده و افزود که ژاپن و آمریکا تا پایان ماه فوریه، هفته جاری، بر سر نحوه کاهش وابستگی ژاپن به نفت ایران به توافق‌های اولیه دست خواهند یافت.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که ژاپن در کنار هند و چین در نظر دارد تا «دستکم ۱۰ درصد» از واردات نفت خود از ایران بکاهد. این خبر در حالی منتشر شده که از سال ۲۰۰۷ تا کنون و فارغ از مسئله تحریم‌ها، ژاپن به طور میانگین سالانه حدود ۱۰ درصد از میزان واردات نفتی خود از ایران کاسته است.

چین، هند و ژاپن به ترتیب بزگترین خریداران نفت ایران هستند و در مجموع حدود ۴۵ درصد از نفت ایران را وارد می‌کنند. ژاپن در سال ۲۰۱۱ تقریبا ۹ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران خریداری کرد و روزانه بیش از ۳۱۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

اتحادیه اروپا سوم بهمن‌ماه تصمیم به تحریم نفت ایران گرفت. تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا از ۱۱ تیرماه اجرایی می‌شوند و در این دوره زمانی قراردادهای پیشین اروپا با ایران همچنان از سوی اروپا معتبر خواهد بود.

با این‌حال جمهوری اسلامی روز سوم اسفندماه اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌ها جدید نفتی اروپا، صادرات نفت به هلند،‌ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان و پرتغال را قطع می‌کند.
XS
SM
MD
LG