لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

بهمنی : ايران در مبادلات تجاری با ديگر کشورها به جای ارز، طلا هم دريافت می کند


محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی، روز سه شنبه گفته است: ايران در مبادلات تجاری با ديگر کشورها، علاوه بر دلار و ارز کشورهای طرف معامله، می تواند به جای ارز، طلا نيز دريافت کند.

اتحاديه اروپا و امريکا در راستای فشار بر ايران برای توقف فعاليت های حساس هسته اين کشور، بانک ها و نهادهای مالی جمهوری اسلامی را مورد تحريم قرار داده اند. طی ماه های اخير به دليل اين تحريم ها، ايران برای دريافت بهای نفت فروخته شده خود در بازار های جهانی با مشکلاتی مواجه بوده است به همين دليل اين کشور درصدد است تا جايگزينی برای معاملات تجاری خود پيدا کند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمود بهمنی گفته است: ايران از کشور های چين و هند به جای ارز، کالا هم وارد می کند و هيچ مشکلی در اين زمينه وجود ندارد.

رييس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اضافه کرده است: « اگر کشوری بخواهد می تواند طلا هم پرداخت کند و ما بدون هيچ مشکلی آن را می پذيريم. »

در همين حال، اتحاديه اروپا پيشتر اعلام کرده بود براساس تحريم‌هايی که در اواخر ژانويه سال جاری عليه ايران تصويب کرد، واردات نفت خام از جمهوری اسلامی را از ابتدای ماه ژوئيه متوقف خواهد کرد.

اين در حالی است که چين و هند اعلام کرده اند که واردات نفت از ايران ادامه خواهد يافت. ولی برخی از گزارش ها حاکی است که کره جنوبی و ژاپن واردات نفت خود از ايران را کاهش می دهند.

برخی از کارشناسان اقتصادی می گویند، مبادله پاياپای نفت و کالا باعث خواهد شد که وارد کنندگان ايرانی با محدوديت بازارهای وارداتی مواجه شوند و در نهایت قدرت انتخاب آنها محدود خواهد شد.

سوق دادن بهای دلار به سمت «قيمت واقعی»

محمود بهمنی همچنين درباره وضعيت تامين ارز گفته است: «ارز به ميزان مورد نياز در اختيار وارد کنندگان قرار می گيرد و مشکلی در اين خصوص نخواهند داشت.»

رييس کل بانک مرکزی ايران گفت: بايد از تقاضای کاذب و ذخيره کردن ارز توسط افراد سودجو جلوگيری کنيم و تلاش می شود قيمت دلار را به مرور و با توجه به شرايط اقتصادی کشور به سمت واقعی سوق دهيم.

به دنبال تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا طی دو ماه گذشته بازار ارز در ايران به شدت دستخوش نوسان قيمت شد و نرخ برابرای ارزهای عمده در مقابل ريال به طور ناگهانی و جهشی افزايش يافت به طوری که هر دلار آمريکا از حدود ۱۲۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان رسيد.

در پی نوسانات شديد بازار ارز، بانک مرکزی ايران هم اکنون درصدد است تا به نوعی نرخ ارز تثبت کند.
XS
SM
MD
LG