لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۰۲

احتمال کاهش «۲۰ درصدی» واردات نفت ژاپن از ایران


همزمان با توقف واردات نفت بریتانیا، اتریش، پرتغال، بلژیک، چک و هلند از ایران، یک روزنامه ژاپنی می‌گوید امکان دارد ژاپن نیز واردات نفت از ایران را تا «۲۰ درصد» کاهش دهد. پیشتر صحبت از تصمیم توکیو برای کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت از ایران بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه ژاپنی «نیکِی» (Nikkei) روز پنجشنبه از امکان کاهش «۲۰ درصدی واردات نفت از ایران» خبر داد و افزود که ژاپن و آمریکا تا پایان ماه فوریه (یک هفته دیگر) بر سر نحوه کاهش وابستگی ژاپن به نفت ایران به توافق‌های اولیه دست خواهند یافت.

در کنار این گزارش، اوسامو فوجیمارو، سخنگوی دولت ژاپن تأکید کرده است که احتمال دارد توکیو و واشنگتن در ماه فوریه بر سر کاهش سطح تجارت ژاپن با ایران، به توافق برسند، اما در خصوص میزان و محل کاهش این تجارت توضیحی نداد.

آقای فوجیمارو در این خصوص گفت: مقام‌های مسئول ژاپن در تلاش هستند تا با به کار بستن تمهیداتی از تحریم‌های اتحادیه آمریکا مصون بمانند، اما میزان کاهش واردات هنوز تعیین نشده است.

در حالی که روزنامه «نیکِی» از کاهش «۲۰ درصدی» خرید نفت از ایران خبر داده است، برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که ژاپن در کنار هند و چین در نظر دارد تا «دستکم ۱۰ درصد» از واردات نفت خود از ایران بکاهد.

این خبر در حالی منتشر شده که از سال ۲۰۰۷ تا کنون و فارغ از مسئله تحریم‌ها، ژاپن به طور میانگین سالانه حدود ۱۰ درصد از میزان واردات نفتی خود از ایران کاسته است.

یک مقام اقتصادی در ژاپن می‌گوید که این کشور ذخیره نفتی نسبتا عظیمی دارد و بنابراین، اثرات کاهش واردات نفت از ایران در کوتاه مدت، چندان نخواهد بود.

وی با این‌حال افزوده است که در بلند مدت تحریم نفت ایران بر روی قیمت‌ها و متعاقبا بر اقتصاد ژاپن و دیگر اقتصاد‌های بزرگ جهان تأثیرگذار خواهد بود.

آمریکا در راستای مقابله با برنامه اتمی ایران، تحریم‌های شدیدی را متوجه بخش اقتصادی ایران کرده است.

تحریم بانک مرکزی، یکی از موارد تنبیهی آمریکا به شمار می‌رود. بر اساس این تحریم که از ۱۰ اسفند به اجرا گذاشته می‌شود، کشورهای جهان در صورت‌ معامله با ایران بر سر کالاهای غیر نفتی و از طریق بانک مرکزی، در فهرست سیاه ایالات متحده قرار می‌گیرند.

همچنین تحریم نفتی آمریکا علیه ایران نیز از هشتم تیرماه به اجرایی می‌شود که بر اساس آن، کشورهایی که با ایران وارد معامله نفتی شوند، از سوی ایالات متحده تحریم می‌شوند.

اگرچه آمریکا بر تحریم نفت ایران تأکید دارد، ولی خاطرنشان کرده است کشورهایی که درصد وابستگی بالایی به نفت ایران دارند، در صورت کاهش قابل توجه تجارت غیر نفتی خود با ایران، از تحریم‌های آمریکا مصون می‌مانند.

چین، هند و ژاپن به ترتیب بزگترین خریداران نفت ایران هستند و در مجموع حدود ۴۵ درصد از نفت ایران را وارد می‌کنند.

ژاپن در سال ۲۰۱۱ تقریبا ۹ درصد از نیاز نفتی خود را از ایران خریداری کرد و روزانه بیش از ۳۱۳ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.

این در حالی است که پس از زلزله و سونامی شدید سال گذشته در ژاپن، تقریبا تمامی رآکتورهای هسته‌ای ژاپن فعالیت‌های خود را تعطیل کردند و بنابراین به نظر می‌رسد سطح نیاز ژاپن به نفت خام نسبت به گذشته افزایش پیدا کند.

در حال حاضر از ۵۴ رآکتور هسته‌ای در ژاپن، تنها دو رآکتور به فعالیت خود ادامه می‌دهند که این دو نیز اواخر ماه آوریل (حدود دو ماه دیگر) برای برخی بررسی‌ها از فعالیت باز می‌مانند.

بریتانیا، اتریش، پرتغال، بلژیک، چک و هلند و توقف خرید نفت از ایران

در همین حال، سخنگوی بخش انرژی کمیسیون اروپا اعلام کرده است که برخی از کشورهای اروپایی خرید نفت ایران را متوقف کرده‌اند و برخی دیگر از سطح واردات نفت خود از ایران کاسته‌اند.

مارلین هولتزنر، در این خصوص به خبرگزاری بلومبرگ گفته است: «بریتانیا، اتریش و پرتغال در حال حاضر واردات نفت از ایران را قطع کرده‌اند... در مورد فرانسه، ما تأیید رسمی‌ای در اختیار نداریم، اما شرکت نفتی فرانسوی توتال گفته است که واردات خود از ایران را قطع کرده است.»

شرکت توتال اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد که خرید نفت از ایران را متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، بر اساس داده‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا، اتریش و پرتغال از ماه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۱ نفتی از ایران خریداری نکرده‌اند.

به گفته خانم هولتزنر بلژیک، جمهوری چک و هلند نیز که همین بازه زمانی (ژانویه تا سپتامبر ۲۰۱۱) در مجموع بیش از دو میلیون تن نفت خام از ایران خریداری کرده بودند، در حال حاضر خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

سخنگوی بخش انرژی کمیسیون اروپا همچنین خاطر نشان کرد که ایتالیا، اسپانیا و یونان نیز در حال کاهش واردات نفتی خود از ایران هستند.

اتحادیه اروپا سوم بهمن‌ماه تصمیم به تحریم نفت ایران گرفت. تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا از ۱۱ تیرماه اجرایی می‌شوند و در این دوره زمانی قراردادهای پیشین اروپا با ایران همچنان از سوی اروپا معتبر خواهد بود.

با این‌حال جمهوری اسلامی روز سوم اسفندماه اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌ها جدید نفتی اروپا، صادرات نفت به هلند،‌ اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان و پرتغال را قطع می‌کند.

همچنین احمد قلعه‌بانی، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران نیز در همین روز ضمن بیان اینکه ایران در حال مذاکره با مشتریان جدید نفتی است، شرط فروش نفت به کشورهای اروپایی را عقد قرارداد‌های «دو تا پنج ساله» دانست.

وابستگی فرانسه و بریتانیا به نفت ایران بسیار اندک است. در سال ۲۰۱۱ تنها چهار درصد از نفت وارداتی فرانسه و یک درصد از نفت وارداتی بریتانیا از ایران خریداری شده بود.

اما اتحادیه اروپا در مجموع دومین وارد کننده بزرگ نفت از ایران است و بر اساس داده‌های این اتحادیه، اروپا در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۱، نزدیک به ۲۲.۵ میلیون تن نفت از ایران خریداری کرده است.

در این میان، یونان بزرگترین خریدار اروپایی نفت ایران است که در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۱ حدود ۳۴ درصد از نفت وارداتی خود را از ایران خریداری کرده است.

اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که آماده هر گونه کاهش واردات نفت از ایران است و با توجه به میزان نفت ذخیره‌ای که در اختیار دارد، دچار مشکل جدی نخواهد شد.

به گفته سخنگوی بخش انرژی کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا در حال حاضر برای ۱۲۰ روز مصرف اروپا یا به عبارتی به میزان ۴.۵ سال خرید نفتی از ایران، نفت ذخیره کرده است.
XS
SM
MD
LG