لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

شرکت توتال فرانسه: خرید نفت از ایران را متوقف کرده ایم


کریستف دی مارژوری، مدیرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه
کریستف دی مارژوری، مدیرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه
کریستف دو مارژوری، مدیرعامل شرکت نفت توتال فرانسه، روز چهارشنبه گفت این شرکت همگام با تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران، خرید نفت از این کشور را متوقف کرده است. وی در همین حال افزود که در تاثیر گذاری این تحریم ها بر درصد فروش نفت و کسب درآمد ایران، تردید دارد و ممکن است این تحریم ها فشار خاصی بر ایران وارد نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای دی مارژوری که در داووس در سوییس به سر می برد گفت: «درست است که ما خرید نفت از ایران را قطع کرده ایم ولی خوب نفت ایران خریدار دیگری پیدا می کند و به جای دیگری خواهد رفت. ایران حتی شاید تسهیلاتی برای فروش و پرداخت ایجاد کند که بتواند خریداران بهتری و تازه تری پیدا کند.»

مديرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه گفت: «ما حدود ۸۰ هزار بشکه نفت در روز از ايران می خريديم که روند خريد خود را متوقف کرده ايم و ديگر نفت از ايران نمی خريم.»

اتحاديه اروپا چند روز پيش موافقت خود را با تحريم واردات نفت از ايران اعلام کرد که به موجب آن، از اين پس عقد قرارداد نفتی جديد با ايران برای اعضای اين اتحاديه ممنوع خواهد بود.

مديرعامل شرکت توتال گفت: «نتيجه نشان می دهد تحريم های اتحاديه اروپا تاثير اندکی بر ايران دارند. چرا که بايد به آمار و ارقام نگاه کرد: در حال حاضر ايران ۲.۲ ميليون بشکه نفت در روز صادر می کند که ۱.۵ ميليون آن راهی آسيا و کشورهای آسيايی می شود. نزديک به ۰.۷ ميليون بشکه به کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (سازمان همکاری اقتصادی اروپا) می دهد که با قطع آن اتفاق خاصی روی نمی دهد. به عنوان شاهد کافی است به قيمت نفت در بازارهای جهانی نگاه کنيد.(اگر تاثير ويژه ای داشت، قيمت نفت به شدت بالا می رفت در حالی که تغيير چشمگير و شديدی نداشته است).»

کریستف دی مارژوری گفت: «مسئله دیگر این است که بازار به توان پرکردن خلاء نفت از سوی عربستان سعودی ایمان دارد. در نتیجه هرگونه اخلالی در شبکه تولید نفت پیش بیاید، عربستان سریع جای آن را می گیرد و همین باعث شد بازار نفت شاهد نوسان شدید قیمت نباشد که برای ما (کشورهای خریدار نفت) خبر خوبی است.»

اتحادیه اروپا در تحریم های اخیر خود علیه ایران، نفت، بانک مرکزی، تجارت الماس، طلا و دیگر فلزات گرانبها با ایران را تحریم کرد.

وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین موافقت کردند که همه دارایی‌های بانک مرکزی ایران را مسدود کنند و هرگونه تجارت الماس، طلا و دیگر فلزهای گرانبها با بانک مرکزی ایران و دیگر ارگان‌های دولتی ایران نیز بر اساس این توافق ممنوع شد.

با این حال به منظور کاهش فشار اقتصادی بیشتر به کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند به این کشورها تا یکم ژوییه سال ۲۰۱۲ فرصت داده شدکه به قراردادهای موجود خود با ایران پایان دهند.

این تحریم‌ها، در راستای سیاست هماهنگ اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا برای تنگ‌تر کردن عرصه بر ایران به منظور توقف برنامه‌ هسته‌ای‌اش اعمال می‌شود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران را «جنگ روانی» خوانده و بر بی اثر بودن این فشارها تاکید کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های هسته ای خود ادامه داده است. آمریکا، اروپا، کانادا، استرالیا و سوییس، تحریم های یکجانبه بیشتری علیه ایران به اجرا گذاشته اند.
XS
SM
MD
LG