لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

فرمانده نیروی دریایی قبرس در انفجار مهمات «ایرانی» کشته شده است


محل انفجار در قبرس
محل انفجار در قبرس
پلیس و گاردساحلی قبرس می‌گویند در میان ۱۲ نفری که در جریان انفجار مهمات کشف شده از یک کشتی ایرانی کشته شده‌اند، جسد «آندریاس ایونیدس» فرمانده نیروی دریایی قبرس به همراه «لامبروس لامبرو» فرمانده نظامی پایگاه دیده می‌شود.

به گزارش آسوشیتد پرس، چهار تن از کارکنان نیروی دریایی و شش تن از نیروهای آتش نشانی هم در جریان این انفجار جان باخته و حدود ۶۲ تن هم زخمی شده‌اند. پس از این انفجار، وزیر دفاع و فرماندهی نیروهای نظامی قبرس، هردو از سمت خود استعفا کردند.

این انفجار مهیب در یک انبار اسلحه در پایگاه نظامی قبرس که گفته می‌شود محل نگهداری مهمات کشف شده از یک کشتی ایرانی در سال ۲۰۰۹ بوده، ساعت شش بامداد روز دوشنبه در پایگاه دریایی فلوراکیس در جنوب این جزیره واقع در دریای مدیترانه به وقوع پیوست و احتمال می‌رود که علت آن سرایت آتش به جعبه‌های مهمات باشد.

تصاویر پخش شده از این حادثه در یک تلویزیون محلی، خودروهایی را نشان می‌داد که در حاشیه یک بزرگراه کنار این پایگاه دریایی متوقف شده و به شدت خسارت دیده‌اند.

یکی از افرادی که در زمان انفجار از این پایگاه خارج شده است به تلویزیون «سی بی‌سی» گفت که هنگام بروز این حادثه، احساس افتادن «یک بمب روی خودروی خود داشته است.»

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این تلویزیون گزارش داده که در جریان انفجار تعداد زیادی نیز مجروح شده و خسارات زیادی به خانه‌های روستایی افراد این پایگاه وارد شده است.

رادیو دولتی قبرس از قول پتروس سالیکیدس، رییس گارد ملی این کشور، این انفجار را «یک مصیبت بزرگ» توصیف کرده است.

یک مقام وزارت دفاع قبرس که نخواست نامش فاش شود گفته که علت این حادثه احتمالا ناشی از یک آتش سوزی جزئی بوده که در نزدیکی محل انفجار رخ داده و سپس گسترش پیدا کرده است.

این آتش سوزی به جعبه‌های مهماتی سرایت پیدا کرده است که در یک انبار نگهداری می‌شدند و در فوریه سال ۲۰۰۹ از سوی نیروی دریایی قبرس از یک کشتی «مونچه گورسک» ضبط شده بود.

این کشتی که با پرچم قبرس حرکت می‌کرد مظنون به حمل سلاح از ایران به بندر لاذقیه سوریه برای انتقال به غزه بوده است.

کاستاس پاپاکاستاس، وزیر دفاع قبرس، در فوریه‌‌ همان سال گفته بود: «بیش از ۹۰ کانتینر از بار این کشتی حامل مواد خام قابل استفاده برای ساخت مهمات بود که پس از تخلیه در یک انبار نیروی دریایی انبار می‌شوند.»

مقام‌های قبرسی در آن زمان اعلام کردند که ارسال این مهمات ناقض تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل از سوی ایران بوده است.

گزارش‌ها حاکی است که آتش در پایگاه دریایی قبرس هم اکنون مهار شده است ولی مهم‌ترین ایستگاه برق این جزیره به دلیل خسارات وارده حداقل در روز دوشنبه قادر به فعالیت نیست. قرار است دو ایستگاه کوچک‌تر برق این جزیره را تامین کنند.

مقام‌های قبرسی به همین دلیل از مردم خواسته‌اند تا در مصرف برق صرفه جویی کنند.
XS
SM
MD
LG