لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۱

الهه منصوريان قهرمان جام جهانی ووشو شد


الهه منصوریان
الهه منصوریان
«الهه منصوريان» بانوی ۴۸ کيلوگرمی در رشته ساندا، اولين مدال طلای تيم ملی ووشوی ايران را در جام جهانی ۲۰۱۰ که در شهر چونگ چينگ کشور چين برگزار می شود، کسب کرد.

به گزارش فدراسيون ووشو، جام جهانی با حضور قهرمانان و مدال آوران مسابقات قهرمانی جهان و به مدت سه روز برگزار می شود.

منصوريان که در بازی های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگجو نيز برنده اولين مدال ورزشکاران زن برای کاروان ورزش ايران بود، در مبارزه نهايی در دو راند پياپی حريفی از ترکيه را برد. منصوريان در مرحله نيمه نهايی جام جهانی، سانداکار رومانيايی را مغلوب کرده بود.

دختر طلايی ايران در جام جهانی ووشو، در بازی های آسيايی گوانگجو نيز درخشيده بود. او در آن رقابت ها، در ديدار نخست خود در دقيقه حريف افغانستانی را ناک اوت کرد. در دومين مبارزه به مصاف «ماری استيمار» از فيليپين، نايب قهرمان جهان در سال ۲۰۰۷ رفت و در دو راند به برتری رسيد.
منصوريان برای راهيابی به فينال در مصاف با «آنگوئن» از ويتنام باخت و به مدال برنز بسنده کرد.

با اين وجود، ادامه تمرينات زير نظر سرمربی موفق چينی تيم ملی ايران، منصوريان را در فاصله ای کوتاه پس از بازی های آسيايی، صاحب مدال طلای رقابت های جام جهانی کرد.

اما مشهور ترين بانوی ايرانی در اين رقابت ها، «خديجه آزادپور» دارنده مدال طلای بازی های آسيايی ۲۰۱۰ گوانگجو است. آزادپور در فينال ۶۵ کيلوگرم با نماينده فرانسه مبارزه خواهد کرد.

در ادامه روز دوم اين رقابت‌ها در ۶۵ کيلوگرم «محسن محمدسيفی» دارنده مدال طلای بازی های آسيايی، نماينده فيليپين را مغلوب کرد و به فينال راه يافت تا او نيز مثل خانم منصوريان، فيناليستی از ترکيه را پيش رو داشته باشد.

در ۸۰ کيلوگرم «حسين اوجاقی» که مدير تيم ملی هم هست، در دو راند بر حريف مصری پيروز شد و به فينال رسيد. او در فينال با ووشوکای الجزايری رويارو خواهد شد.
در فينال وزن ۶۰ کيلو «سلمان ترکی» با نماينده چين ميزبان رقابت ها روبرو می شود که در نيمه نهايی بر ازبکستان غلبه کرده بود. ترکی در نيمه نهايی بر ترکيه پيروز شد.

در فينال ۷۰ کيلو «سجاد عباسی» با رقيب مصری مبارزه خواهد کرد.
تيم ملی ووشوی ايران در اين رقابت ها غير از طلای منصوريان، يک نشان برنز هم توسط «راضيه طهماسبی» دريافت کرده است. خانم طهماسبی با شکست مقابل بانوی چينی به مدال برنز بسنده کرد.

گفتنی است، اين رشته ورزشی در بازی های آسيايی نيز با ۱۰ شرکت کننده، موفق به کسب سه مدال طلا شد که حاکی از آماری ۳۰ درصدی در کسب مدال طلا داشت و پس از کشتی فرنگی و کشتی آزاد، ووشو را بالاتر از تکواندو، در رده سوم موفق ترين رشته های اعزامی در کاروان ورزش ايران قرار داد.

با اين وجود ووشو مانند کاراته ديگر رشته مدال آور ايران، در فهرست رشته هايی رسمی بازی های المپيک قرار ندارند و کاروان ورزش ايران در المپيک لندن، نمی تواند از موفقيت ورزشکاران خود در اين رشته ها استفاده کند.
XS
SM
MD
LG