لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

گروه پنج به علاوه يک خواستار همکاری سازنده ايران با آژانس شد


کشورهای موسوم به گروه پنج به علاوه يک روز چهارشنبه در بيانيه ای از ايران خواستند با آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند تا از هرگونه انتقاد بيشتر به دليل اخلال و مشکل در بررسی پرونده اتمی اش، جلوگيری شود.

اين کشورها در بيانيه خود گفته اند: «ما از ايران می خواهيم همکاری کامل با آژانس بين المللی انرژی اتمی داشته باشد.»

پنج کشور عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل يعنی چين، آمريکا، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان، کشورهای موسوم به پنج به علاوه يک هستند که در موضوع اتمی جمهوری اسلامی، با ايران گفت وگو می کنند.

آخرين باری که کشورهای پنج به علاوه يک در شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی بيانيه صادر کردند، مارس ۲۰۰۹ و دو سال پيش بود. از آن زمان به بعد، اين کشورها دو دور گفت وگو، يکی در ژنو و يکی در استانبول با ايران داشته اند که اين گفت وگوها نتيجه خاصی در پی نداشته است.

نگرانی ها از برنامه اتمی جمهوری اسلامی درباره ماهيت احتمالی نظامی اين برنامه و اهداف آن است. ايران می گويد اين برنامه را برای توليد برق دنبال می کند.

شورای امنيت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا فعاليت های مرتبط با غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد و صحت صلح آميز بودن فعاليت های اتمی خود را به آژانس بين المللی انرژی اتمی ثابت کند.

ايران با رد اين قطعنامه ها، به غنی سازی اورانيوم ادامه داده است. يوکيا آمانو در جلسه فصلی شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی که در وين برگزار شد، به موارد فقدان همکاری ايران اشاره کرده و حتی فهرستی از آن تهيه کرده است.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی در واکنش گفته که اين موارد درست نيست و ايران همکاری کاملی با آژانس دارد.

«ايران روحيه همکاری داشته باشد»

گرگوری بردنيکوف، سفير روسيه در آژانس بين المللی انرژی اتمی در بيانيه ای که به نمايندگی از پنج به علاوه يک قرائت کرد گفت: «ما با هدف و روحيه همکاری به مذاکرات ژنو و استانبول آمديم و در جريان مذاکرات استانبول ايده های سازنده زيادی برای تقويت اعتماد سازی و بهبود مذاکرات با ايران مطرح کرديم.»

وی افزود: «در حالی که تلاش های ما هيچ نتيجه ای در پی نداشت، کماکان از ايران می خواهيم روحيه همکاری از خود نشان دهد.»

سفير روسيه به نمايندگی از کشورهای پنج به علاوه يک گفت: «ما آمادگی خود را برای ورود به يک روند فعال با ايران اعلام می کنيم. از ايران انتظار داريم عملگرايانه و واقعگرايانه عمل کرده و به پيشنهادهای ما و باز بودن درهای گفت و گو توجه کند.»

يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی روز دوشنبه و در جلسه افتتاحيه شورای حکام آژانس گفت که صلح آميز بودن فعاليت های اتمی ايران قابل تاييد نيست و افزود که نمی تواند تضمين کند ايران در پی دستيابی به بمب اتمی نيست.

آقای آمانو همچنين از «فقدان همکاری ايران با آژانس» انتقاد کرد و گفت در نتيجه نبود همکاری، امکان اين که بتوان اهداف برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تاييد کرد، وجود ندارد.

آقای آمانو گفت: «ايران همکاری مناسبی با آژانس ندارد، در نتيجه نمی توان گفت که تمامی فعاليت های هسته ای جمهوری اسلامی ايران برای فعاليت های صلح آميز است و آژانس امکان چنين نتيجه گيری ای را ندارد.»

مجارستان به نمايندگی از ۲۷ کشور عضو اتحاديه اروپا در شورای حکام آژانس بيانيه ای صادر کرده و به «ابراز نگرانی جدی» نسبت به فقدان همکاری ايران در دو سال گذشته با آژانس اشاره کرده است.

مجارستان حتی به آقای آمانو پيشنهاد کرده در صورت امکان، گزارشی از ابعاد احتمالی و امکانات برنامه نظامی اتمی جمهوری اسلامی ايران تهيه کند.
XS
SM
MD
LG