لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

مخالفت آلمان با عضویت کامل ترکیه‌ در اتحادیه‌ اروپا


صدراعظم آلمان مخالف الحاق کامل ترکیه به اتحادیه اروپا است.
صدراعظم آلمان مخالف الحاق کامل ترکیه به اتحادیه اروپا است.

آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد، با عضویت کامل ترکیه‌ در این اتحادیه‌ مخالفت کرده‌ است.


دولت ترکیه‌ که درحال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا است، در واکنش به این اظهار نظر خانم مرکل، اعلام کرده‌ که تنها حاضر است برای «عضویت کامل در اتحادیه‌ اروپا» مذاکره‌ کند.


به‌ گزارش آژانس خبر ترک ، آنگلا مرکل در گفت و گویی مطبوعاتی خبر داد که با عضویت کامل ترکیه‌ در اتحادیه‌ مخالف است.


وی افزود: عضویت ترکیه‌ در اتحادیه‌ اروپا بهترین راه‌ حل نیست. اما این اتحادیه می تواند روابط خود را با ترکیه‌ گسترش دهد، همچنان که‌ طی ۵۰ سال گذشته‌ این روابط وجود داشته‌ است.


ترکیه تنها حاضر است برای عضویت کامل در اتحادیه‌ مذاکره‌ کند و عضویت افتخاری و یا جنبی در اتحادیه‌ اروپا را نمی پذیرد

مخالفت آنگلا مرکل با عضویت کامل ترکیه‌ در اتحادیه‌ اروپا در حالی است که‌ مذاکرات پیوستن ترکیه‌ ادامه‌ دارد و این کشور تاکنون بنا به‌ خواست کمسیون اتحادیه‌ اروپا اصلاحات قابل توجهی را در زمینه‌های حقوقی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی اجرا کرده است.


علی بابا جان ، رییس گروه مذاکره کنند، الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا، در واکنش به این خبر گفت: کشورش تنها حاضر است برای عضویت کامل در اتحادیه‌ مذاکره‌ کند و عضویت افتخاری و یا جنبی در اتحادیه‌ اروپا را نمی پذیرد.


این اظهارات درحالی مطرح می شود که اروپا این روزها مشغول گرامیداشت سالروز امضای تفاهمنامه رم است، که سنگ بنای تشکیل اتحادیه اروپا بود.


همزمان با اظهارات صدراعظم دولت آلمان در قبال عضویت ترکیه‌ در اتحادیه‌ اروپا، آنکارا به‌ پیروزی سگولن رویال نامزد حزب س و سیالیت فرانسه‌ در انتخابات ماه‌ آوریل این کشور امیدوار است.


خانم رویال اعلام کرده‌، بعنوان فردی که‌ پیشتر مخالف پیوستن ترکیه‌ به‌ اتحادیه‌ اروپا بوده‌، حالا معتقد است مخالفت با عضویت ترکیه‌ اشتباهی خواهد بود که‌ به‌ زیان دو طرف است . خانم رویال در گفت و گویی با رسانه ها در پاریس گفت: « نباید فراموش کرد ترکیه‌ یک کشور لاییک است و جلوگیری از ورود آن به‌ اتحادیه‌ به‌ زیان منافع اروپاست. »


دولت ژاک شیراک ، دولت فعلی فرانسه، از مخالف ا ن عضویت ترکیه‌ در اتحادیه‌ اروپا است.


XS
SM
MD
LG