لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

محمد هاشمی: کاری کردند که رفسنجانی دیگر به نماز جمعه نرود


در حالی که دو سال از آخرین نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی می‌گذرد،
محمد هاشمی، برادر وی می‌گوید بستر و شرایط را به گونه‌ای کرده‌اند که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابی جز شرکت نکردن در نماز جمعه نداشته باشد.

محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی در گفت‌و‌گویی در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه حاضر نمی‌شود، گفته است: «آقای هاشمی از نماز جمعه یا از مردم که قهر نیست اما اگر بستر این گونه باشد که به جایگاه نماز جمعه و به آقای هاشمی توهین شود که هر دو توهین به نظام است ایشان ترجیح می‌دهد این حرمت‌ها و تقدس شکسته نشود.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، محمد هاشمی که خود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، می‌گوید: «اگر بستر را این گونه بسازیم که یک عده از به اصطلاح تشکل‌ها یا جریان‌های سازمان یافته بیایند و آن طورعلیه آقای هاشمی شعار بدهند یا مثلا توهین کنند، در واقع هم به ساحت و جایگاه نماز جمعه توهین شده و هم به شخص آقای هاشمی که هر دو مربوط به نظام است. نه نماز جمعه جشن تولدی است که داخل یک خانه برویم و هر کاری که بخواهیم انجام دهیم، نه آقای هاشمی چنین شخصیتی است اما بستر را اینگونه فراهم کردند که ایشان انتخابی جز این نداشته باشد.»

وی در مورد دلایل «این بسترسازی‌ها» گفته است: «بستر را این گونه فراهم کردند که ایشان شرکت نکند. این سوال که چه کسانی و با چه اهدافی دنبال این هستند تا او را از انقلاب و خط نظام خارج شده نشان بدهند، پاسخی روشن دارد. باید بررسی شده و مشخص شود که حضور هاشمی برای چه جریان‌هایی آسیب رسان است. «احساس خطر» حضور هاشمی برای عده‌ای گاهی به قدری غیرقابل تحمل می‌شود که خودشان را راضی می‌کنند تا با شیوه‌های کاملا عجیبی وی را زیر سئوال ببرند و در همین راستا، ناخودآگاه خود را زیر سئوال می‌بینند.»

وی همچنین گفته است: «در اینکه عده‌ای با این هدف واهی دنبال تخریب هاشمی هستند، نمی‌توان تردیدی داشت. البته مردم نسبت به شرایط مختلف از آگاهی بالایی برخوردارند و به همین دلیل مخالفان هاشمی باید بدانند که در این راه به بن بست خواهند خورد و نمی‌توانند وجهه یکی از یاران اصلی امام خمینی را زیر سئوال ببرند.»

مجتبی ذوالنور، جانشین پیشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران پیش‌تر گفته بود «کسی تریبون نماز جمعه را از آقای هاشمی نگرفته» و «به ایشان اعلام شده است که می‌تواند حضور پیدا کند و خطبه‌ها را ایراد نماید و منعی در این جهت نیست.»

آقای ذوالنور گفته بود: «بعضی‌ها در جریان فتنه در جایگاه رهبری ایستادند و به نحو کدخدامنشی عمل کردند به گونه‌ای که نه این طرف برنجد و نه آن طرف، جای سرباز و فرمانده در جریان فتنه عوض شد، حداقل توقع از شخصیت‌های نظام این است که عقب‌تر از رهبری نباشند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی، در نماز جمعه روز ۲۶ تیرماه سال ۱۳۸۸ برای آخرین بار امام جمعه تهران بود. نماز جمعه‌ای که در بحبوحه‌ رویدادهای پس از انتخابات برگزار شد.

در آخرین نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی، سه تن از رقیبان انتخاباتی آن دوره، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی و هزاران نفر از هواداران «جنبش سبز» شرکت کردند.

در این نماز جمعه بود که اکبر هاشمی رفسنجانی، از جمله به انتقاد از دستگاه قضایی، شورای نگهبان، نیروهای امنیتی و صدا و سیما پرداخت و خواستار آن شد که اعتماد مردم نسبت به نظام ترمیم شود.

پایبندی همه به قانون، دلجویی از آسیب‌دیدگان، فضای بحث برای جلب اعتماد، آزادی زندانیان و آزادی رسانه‌ها و مطبوعات پنج راهکار اکبر هاشمی رفسنجانی در آخرین نماز جمعه وی بود که وی تاکنون بر آن تاکید ورزیده است.

حملات علیه هاشمی رفسنجانی، در جریان انتخابات سال ۸۸ شدت بیشتری گرفت و شماری از نزدیکان این مقام ارشد جمهوری اسلامی، به دلیل حمایت از نامزدهای رقیب محمود احمدی‌نژاد، مورد حمله حامیان دولت قرار گرفتند.

رهبر جمهوری اسلامی از جمله در مورد رویدادهای پس از انتخابات گفته بود: «نخبگان و خواص باید در فتنه، با بصیرت به روشنگری جامعه بپردازند و بسیار مراقب باشند زیرا برخی اوقات سکوت و کنار کشیدن آنان، کمک به فتنه است.»
XS
SM
MD
LG