لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۴

نبرد در اطراف کاخ رياست جهوری ساحل عاج ادامه دارد


نیروهای مسلح هوادار لورن باگبود در خیابان‌ها ابیجان
نیروهای مسلح هوادار لورن باگبود در خیابان‌ها ابیجان
گزارش‌های خبری حاکی است نبرد جدی ميان نيروهای کانديداهای پيروز و شکست خورده رياست جمهوری در ساحل عاج ادامه دارد و درگيری‌ها به نزديک کاخ رياست جمهوری در ابيجان رسيده است.

به گزارش رويترز، گزارش‌های تلويزيونی حاکی است وفاداران به رئيس‌جمهور پيروز و منتخب ساحل عاج در حال عقب زدن نيروهای نظامی وفادار به باگبو، رئيس‌جمهور شکست خورده ساحل عاج هستند.

شاهدان عينی می‌گويند نبرد از شب گذشته جدی شده و هنوز ادامه دارد. در خيابان‌های مسکونی موانعی نصب شده تا غيرنظاميان وارد آن نشوند و صدای انفجار از حمله‌ها به کاخ رياست جمهوری شنيده می‌شود.

سازمان عفو بين‌الملل و نهادهای حقوق بشری خواستار آن شده‌اند که درگیری‌ها و هرگونه اعمال خشونت در مورد غيرنظاميان به سرعت متوقف شود.

لورن باگبو، رئيس‌جمهور شکست‌خورده که حاضر به ترک پست خود نيست، کماکان خود را پيروز انتخابات و رئيس‌جمهور ساحل عاج می‌داند.

نيروهای حامی واتارا، رئيس‌جمهور پيروز هم که از سوی سازمان ملل و اتحاديه آفريقا به رسميت شناخته شده، در حال کنار زدن نيروهای نظامی حامی باگبو هستند.

شورای امنيت سازمان ملل روز پنجشنبه در قطعنامه‌ای اجماعی، تحريم‌هايی عليه باگبو و خانواده و نزديکان او صادر کرد که بر اساس آن سفرهای آنها محدود شده و اموال و دارايی‌هايشان توقيف می‌شود.

پاتريک آچی، سخنگوی واتارا، گفته که نبرد به کاخ رياست جمهوری نزديک شده و نيروها در حال پيشروی هستند. سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری خواستار کنار رفتن باگبو و توقف جنگ داخلی در ساحل عاج هستند.

باگبو از پنج روز پيش ديده نشده و مشخص نيست در کجا مخفی شده است. نيروهای حافظ صلح سازمان ملل، مسئوليت حفاظت از واتارا را برعهده گرفته‌اند.

اتحاديه آفريقا بار ديگر روز جمعه در بيانيه‌ای از لورن باگبو خواست بدون قيد شرط و خيلی فوری، از قدرت کنار برود.

سازمان ملل در حال حاضر حدود ۱۲ هزار نيروی حافظ صلح در ساحل عاج دارد که در قطعنامه شورای امنيت، تاکيد شده از جان غيرنظاميان حفاظت کنند.

قطعنامه اخير شورای امنيت از نيروهای حافظ صلح خواسته است که در حوزه‌هايی که در آن مستقر هستند، «از تمامی موارد لازم برای حفظ صلح و جلوگيری از هرگونه اعمال خشونت عليه غيرنظاميان استفاده کنند.»

واتارا پيشتر گفته بود که استفاده از زور و قدرت نظامی، تنها راه کنار زدن باگبو از قدرت است.

به دنبال برگزاری انتخابات در ساحل عاج در تاريخ ۷ آذرماه سال ۱۳۸۹ کميسيون مستقل انتخابات اين کشور اوتارا را پيروز اين انتخابات دانست، با اين حال شورای قانون اساسی اين کشور نتايج اعلام شده را رد و لوران باگبو را بار ديگر به عنوان رئيس جمهور کشور معرفی کرد.

اين در حالی است که در حال حاضر سازمان ملل، اتحاديه آفريقا، گروه اقتصادی کشورهای آفريقای غربی و برخی ديگر از قدرت‌های جهان، واتارا را به عنوان رئيس‌جمهور اين کشور به رسميت شناخته‌اند.

سازمان ملل در گزارشی گفته است که در نتيجه اختلافات بر سر نتايج انتخابات و حوادث پس از آن که به خشونت کشيده شد، تاکنون دست‌کم ۱۷۳ تن کشته، ۴۷۱ تن دستگير، ۲۴ تن ناپديد و ۹۰ تن شکنجه شده‌اند.

به دنبال اين ناآرامی‌ها، ۱۵ کشور آفريقای غربی با باز گذاشتن در مذاکره ميان اوتارا و باگبو اعلام کردند که در صورت به نتيجه نرسيدن اين مذاکرات و کنار نکشيدن باگبو از قدرت تا پايان ماه ژانويه، از راه حل نظامی استفاده خواهد کرد.

لورن باگبو از سال ۲۰۰۰ قدرت را در ساحل عاج در دست دارد و اگرچه دوران رياست جمهوری‌اش به صورت قانونی در سال ۲۰۰۵ به پايان رسيده، همچنان عهده‌دار اين سمت است.
XS
SM
MD
LG