لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

شماری از ایرنیان کنفرانس هولوکاست را محکوم کردند


شماری از ایرانیان خارج از کشور، برگزرای کنفرانس هولوکاست در تهران را محکوم کردند.
شماری از ایرانیان خارج از کشور، برگزرای کنفرانس هولوکاست در تهران را محکوم کردند.

بيش از صد تن از ايرانيان فعال سياسی در خارج از کشور با امضای بيانيه ای کنفرانس هولوکاست در تهران را محکوم کرده و به قربانیان این فاجعه ادای احترام کردند.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، در اين بيانيه اقدام دولت ايران در برگزاری اين کنفرانس به شدت محکوم و نسبت به قربانيان يهودی در دوران حکومت نازی ها در آلمان ادای احترام شده است.


امضا کنندگان بيانيه همچنين با ابراز نارضاتی از سکوت ايرانيان خارج از کشور در برابر کنفرانس هولوکاست تاکيد کردند با آگاهی به وجود نظرهای های گوناگون در باره جنگ ميان اسراییل و فلسطينی ها اين بيانيه را منتشر می کنند.


قرار است اين بيانيه هفته آينده در نشريه نقد کتاب نيويورک منتشر شود.


آذر نفيسی نويسنده کتاب «خواندن لوليتا در تهران» و يکی از امضا کنندگان اين بيانيه می گويد واقعه هولوکاست را دستمايه سياست کردن امری نامناسب بود وبويژه ايرانيان غير يهودی بايد با احساس مسووليت بگويند به نام آنها اين کار را نکنند.


در کنفرانس دوروزه هولوکاست که به دستور محمود احمدی نژاد حدود يکماه پيش در تهران برگذار شد، شماری از کسانی که نسل کشی يهوديان در آلمان نازی را نفی می کنند، شرکت داشتند.


محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری اسلامی ايران نيز با افسانه خواندن شمار قربانيان هولوکاست واکنش های شديدی در سراسر جهان را بر انگيخت.


لادن برومند پژوهشگر رشته تاريخ و از مبتکران انتشار اين بيانيه نیز گفته شماری از ايرانيان خارج از کشور بدليل نگرانی ازهوادار اسرایيل خوانده شدن خود از امضای بيانيه خودداری کرده اند چون در بيانيه اشاره ای به منازعه خاورميانه نشده است.


XS
SM
MD
LG