لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۶

صندوق بین المللی پول درخواست قطع رابطه با ایران را رد کرد


صندوق بین المللی پول روز سه شنبه و در پاسخ به یک گروه آمریکایی که خواهان قطع رابطه این صندوق با ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شده بود، اعلام کرد فعالیت های صندوق جهانی پول هیچ تضادی با تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا ندارد و درخواست این گروه را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ویلیام موری» سخنگوی صندوق بین المللی پول گفت، حضور ایران در صندوق بین المللی پول، طبق اساسنامه قانونی و بانک مرکزی هم عضو قانونی این مجموعه است.

یک گروه لابی حقوقی امریکایی بنام «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» به رهبری مارک والاس سفیر سابق امریکا در سازمان ملل صندوق جهانی پول را تحت فشار قرار داده تا رابطه خود با ایران را محدود کند.

آقای والاس در نامه‌ای خطاب به کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول خواسته است که این مؤسسه بین‌المللی در راستای همگامی با تحریمات اتحادیه اروپا و امریکا، کلیه ارتباطات خود با بانک مرکزی ایران را قطع و حساب بانک مرکزی ایران در این سازمان را مسدود کند.

لابی موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته ای»، متشکل از چندین مقام رسمی بلندپایه سابق و کنونی امریکا است درصدد هستند که جبهه جدیدی برای فشار بر ایران و منزوی کردن آن باز کنند تا ایران مجبور شود دست از غنی‌سازی اورانیوم بکشد و با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری کامل کند.

این گروه برنامه هایی برای فشار به کاترپیلار و دیگر صنایع آمریکایی که به نحوی با ایران رابطه دارند، پیش از این اجرا کرده و به طرف هایی که هنوز با ایران به هر شکلی دارند، فشار می آورند تا رابطه خود را قطع کنند.

آقای والاس در نامه خود به ارتباط بانک مرکزی ایران با «برنامه هسته‌ای نامشروع ایران»، پولشویی، حمایت مالی از تروریسم بین‌المللی و اعمال «فشارهای بی‌رحمانه علیه مردم ایران» اشاره کرده است.

لابی اتحاد علیه ایران هسته ای در نامه درخواستی خود از صندوق بین المللی پول درخواست کرده بود دارایی و سپرده بانک مرکزی ایران در صندوق بین المللی که بالغ بر یک میلیارد دلار است، همچنین حساب بانک مرکزی ایران در این صندوق بسته شود.
XS
SM
MD
LG