لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

وزیران خارجه ایران و بحرین دیدار کردند


وزیر خارجه بحرین در جریان دیدار دو سال پیش از تهران و ملاقات با محمود احمدی نژاد
وزیر خارجه بحرین در جریان دیدار دو سال پیش از تهران و ملاقات با محمود احمدی نژاد
گزارش ها حاکی است علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه دوشنبه با خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین در مقر سازمان ملل در نیویورک دیدار کرده است. این نخستین دیدار وزیر خارجه دو کشور از زمان بروز اعتراض های مردمی در بحرین و تنش ها میان تهران و منامه است.

بحرین اعتراض های جمهوری اسلامی ایران را دخالت در امور داخلی خود خوانده و سفیر ایران را از منامه اخراج کرد. تهران هم در مقابل سفیر بحرین را اخراج کرد و روابط دیپلماتیک دو کشور کاهش یافته است.

همزمان با گسترش اعتراضات در بحرین، منامه از کشورهای عضو شورای همکاری خليح فارس در خواست کمک نظامی کرد. با ورود نيروهای نظامی عربستان و کشورهای عرب حاشيه خليج فارس به بحرين، بحران در روابط ايران و بحرين شدت گرفت.

در این مدت ايران به شدت از حضور نيروهای خارجی در بحرین انتقاد کرده است و در مقابل بحرين نیز ايران را به مداخله در امور خود متهم می‌کند و خواستار پایان یافتن این روند شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای صالحی در این دیدار از اقلیت سنی حاکم در بحرین خواسته که راه گفت وگو با مخالفان و معترضان را در پیش بگیرد.

آقای صالحی همچنین گفته که «ایران خواستار ثبات و آرامش در منطقه است و خواهان ایفای نقش برای راه حلی میان حاکمیت و مردم بحرین است.»

این گزارش حاکی است وزیر خارجه بحرین ابراز امیدواری کرده که روابط دیپلماتیک دو کشور در سطح سفیر از سرگرفته شود و دو کشور بتوانند گفت وگوی بهتری داشته باشند.

در زمان بروز اعتراض ها در بحرین، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در خطبه های نمازجمعه خواستار آن شده بود که «بحرین به دست اسلام و مسلمین فتح شود.» وی همچنین گفته بود: «مگر بحرین چه می‌خواهد؟ شعار آن‌ها «هر نفر یک رای» است. چرا باید بابت آن کشته شوند؟»

سه روز پس از گفته های آقای جنتی در نماز جمعه بود که وزارت خارجه بحرین به آن واکنش نشان داد و با اعتراض به کاردار ایران در منامه، ضمن «نادرست» خواندن اظهارات به گفته این وزارتخانه «بی‌شرمانه» احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان را به تخطی از قوانین بین‌المللی و تشویق خشونت علیه شیخ‌نشین بحرین متهم کرد.

وزارت خارجه بحرین در اعتراض خود، اظهارات دبیر شواری نگهبان را گواه این دانسته بود که ایران «هیچ احترامی» برای قوانین همسایگی و قوانین داخلی بحرین قائل نیست و عقیده‌ای به خودداری از دخالت در امور داخلی شیخ‌نشین بحرین ندارد.

در این بیانیه آمده است که این اظهارات نمایانگر «پافشاری رهبران و مقامات ایران» بر دخالت «بی‌شرمانه» در امور داخلی بحرین است و مقامات ایران را مسئول هرگونه تبعات ناشی از این اظهارات در بحرین دانسته است.
XS
SM
MD
LG