لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

خبرنگار خبرگزاری فرانسه از ايران اخراج شد


خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد «جی دشموک» معاون دفتر نمايندگی اين خبرگزاری در تهران روز جمعه بدون اعلام هيچ گونه دليلی از ايران اخراج شده و به او اعلام شده کشور را ترک کند.

آقای دشموک ۴۰ ساله و شهروند هندوستان است و بيش از دو سال است که در ايران کار می‌کند. بر اساس گزارش‌ها کارت خبرنگاری آقای دشموک و ۱۰ خبرنگار ديگر ماه پيش و پس از تظاهرات اعتراضی از سوی مقامات گرفته شده است.

«فيليپ ماسونه»، سردبير شبکه جهانی خبری خبرگزاری فرانسه گفت: «جی، يک خبرنگار حرفه‌ای و با تجربه است. اخراج او (از ايران) نه قابل درک است و نه قابل پذيرش.»

آقای دشموک کار برای خبرگزاری فرانسه را از سال ۲۰۰۱ در مومبای يا بمبئی شروع کرده و طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ در بغداد، پايتخت عراق کار کرده است.

پس از انتخابات رياست جمهوری اخير در ايران، نیروهای امنیتی با اعمال محدودیت‌های شدید در کار رسانه‌های مستقل، خبرنگاران رسانه‌های خارجی را از گزارش اعتراض‌های مردمی منع کردند.

این در حالی است که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ايرانی زيادی نیز در جریان حوادث پس از انتخابات دستگير و راهی زندان شده‌اند که هنوز شماری از آنها در زندان به سر می‌برند.

بر اساس اعلام کميته حمايت از خبرنگاران در نيويورک، طبق آخرين آمارها در حال حاضر حدود ۴۰ خبرنگار ايرانی در زندان هستند.

اخراج خبرنگار خبرگزاری فرانسه اولین نمونه از اخراج خبرنگاران خارجی از ایران نیست و از جمله جان لاين، خبرنگار شبکه جهانی بی بی سی در تهران هم پس از گزارش اعتراض‌های پس از انتخابات، از ايران اخراج شد.

جمهوری اسلامی همچنین در مهرماه امسال با ضبط کارت خبرنگاری خبرنگار نشریه اسپانیایی ال‌پائیس و لغو اقامت وی، از او خواست که ایران را ترک کند.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است خبرنگاران رسانه‌های خارجی در ايران با دشواری‌های زيادی روبه‌رو هستند و اجازه حضور در کنفرانس‌های خبری را ندارند مگر اين که مربوط به محمود احمدی‌نژاد و يا وزارت خارجه جمهوری اسلامی باشد.

همچنين خبرنگاران خارجی برای هرگونه مصاحبه و گفت‌وگو با مقامات و افراد بايد مجوز کتبی درخواست کنند.

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتيجه انتخابات رياست جمهوری خرداد ۸۸، دولت ایران با صرف هزينه‌ای هنگفت به اعمال محدودیت علیه رسانه‌ها و سانسور و کنترل شبکه‌های ماهواره‌ای، سيستم‌های ارسال پیام کوتاه و همين طور تلفن‌های موبايل دست زده است.

علاوه بر این جمهوری اسلامی با ارسال پارازيت روی شبکه‌های تلويزيونی و راديويی مانند راديو فردا، شبکه تلويزيون فارسی زبان بی‌بی‌سی و شبکه فارسی زبان صدای آمريکا سعی در جلوگیری از دسترسی شهروندان ایرانی به این رسانه‌های خبری دارد.

شمار زيادی از وب‌سايت‌های خبری مخالف يا منتقد دولت نیز در ایران مشمول فيلترینگ دولتی هستند و بيشتر مقام‌های جمهوری اسلامی در اظهارنظرهای خود با حمله به «رسانه‌های خارجی»، آنها را مقصر و مسئول ناآرامی‌های ماه‌های اخیر معرفی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG