لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

واکنش تلویحی ایران به گزارش نیویورک تایمز


روسیه مجری طرح تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر است. (عکس از AFP)
روسیه مجری طرح تکمیل نیروگاه هسته ای بوشهر است. (عکس از AFP)

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران یک روز پس از انتشار گزارش روزنامه « نیویورک تایمز» از وجود اسنادی در باره احتمال همکاری یک دانشمند روس با برنامه هسته ای ایران، به طور تلویحی این اسناد را کذب خواند.

محسن دلاويز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران، روز شنبه در گفت و گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، از آژانس بين المللی انرژی اتمی خواست «با بها دادن به مطالب کذب و ادعاها، بيش از اين به اعتبار خود لطمه نزند.»

در متن سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران که ايرنا منتشر کرد، از قول محسن دلاويز توضيحی در باره «مطالب کذب» داده نشد، اما در پايان گزارش اين خبرگزاری، به گزارش روز جمعه روزنامه نيويورک تايمز اشاره شده است که از «احتمال کمک يک دانشمند روسی» به برنامه هسته ای ايران خبر داده بود.

در گزارش ايرنا آمده است: «رسانه های خارجی مدعی شده اند که آژانس به دنبال کسب اطلاعات دانشمندی روسی است که به عنوان مشاور در آزمايش هایی شرکت کرده است.»

نيويورک تايمز مدعی شده بود که آژانس بين المللی انرژی اتمی درحال بررسی موضوع همکاری يک دانشمند اتمی روسيه با ايران است.


به نوشته اين روزنامه، یک دانشمند روس به کمک ايران در انجام آزمايش های مربوط به توليد جنگ افزار اتمی متهم شده است.


اين روزنامه به نقل ازمنابعی در آژانس، اما بدون ذکر نام آنان اعلام کرد که «سند موثقی» دردست است که ايران از کمک اين دانشمند روس در آزمايش چاشنی های انفجاری برخوردارشده است.

اين روزنامه نوشت: «ترجمه انگليسی پنج صفحه از اين سند که اصل آن به زبان فارسی است، برای اثبات اينکه گمانه زنی های آژانس بر مدارک استناد دارد، دراختيار مقامات ايران قرارگرفت. اما ايران آن را جعلی دانسته است.»

در بخش ديگری از گزارش نيويورک تايمز به نقل از منابعی در آژانس که نامی از آن ها برده نشده، به اظهار نظر اولی هاينونن، ریيس بخش پادمان های آژانس بين المللی انرژی اتمی، درنشست های محرمانه آژانس اشاره شده است.

دو مقام آژانس که درنشست محرمانه ماه فوريه اين نهاد حضورداشته اند، به نيويورک تايمز گفته اند که اولی هاينونن گفته است: فعاليت های هسته ای ايران درمسيری است که نمی تواند کاربردی غير از توليد بمب اتمی داشته باشد.

محسن دلاويز در بخش ديگری از گفت و گو با ايرنا گفته است: «به نظر مي رسد برخی کشورها بر ادامه سياست های نادرست خود تاکيد مي ورزند و در تلاشند با ارايه اسناد مخدوش و غير قابل استناد، آژانس را تحت تاثير القائات و ادعاهای خود قرار دهند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران توضيحات بيشتری دراين باره نداده، اما در متن گزارش ايرنا پس از آوردن نقل قول از او، به گزارش نيويورک تايمز از سخنان اولی هاينونن اشاره شده است.

«مطالعات ادعایی»

آژانس بين المللی انرژی اتمی که خواستار افشای تمام جزئيات برنامه اتمی ايران است، پيشتر اعلام کرده بود به اسنادی دست يافته است که نشان می دهد ایران مطالعاتی در زمينه استفاده از سانتريفوژهای پيشرفته برای غنی سازی سريع تر اورانيوم، آزمايش مواد منفجره و تحقيقات بر روی کلاهک های هسته ای که بر روی موشک سوار می شوند، انجام داده است.

ايران که از اين موضوع با نام «مطالعات ادعايی» ياد می کند، اين اسناد را «جعلی و ساختگی» خوانده بود، اما بعد حاضر شد تا در زمينه پاسخگويی به اين اسناد با آژانس همکاری کند.

آمریکا و اسرائیل، ایران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای در پوشش برنامه هسته ای صلح آمیز خود متهم می کنند، اما ایران همواره این ادعاها را رد می کند و هدف از برنامه هسته ای خود را تولید برق عنوان می کند.
XS
SM
MD
LG