لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

مصلحی: پاسخ محکمی به اقدامات تروریستی خواهیم داد


حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی گفته است که ایران پاسخ قاطع و محکمی به اقدامات تروریستی خواهد داد. وی همچنین گفت: «آمریکا و انگلیس در این ترورها نمی‌توانند خود را مخفی نگه دارند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، آقای مصحلی در حاشیه جلسه هیات دولت و در مورد حادثه ترور که به کشته شدن مصطفی احمدی روشن، مهندس شیمی و معاون بازرگانی سایت غنی سازی اورانیوم نطنز و محافظش رضا قشقایی گفت: «ما پاسخ محكمی را به این اقدامات خواهیم داد و همه‌ این مجموعه‌ها اعم از انگلیسی‌ها، آمریكایی‌ها، موساد و مجموعه‌های دیگری كه با آنها همراهی می‌كنند، جواب قاطع و سنگین خواهیم داد.»

حیدر مصحلی گفت: «جامعه بین‌المللی در مورد برخوردی که با دانشمندان علمی صورت می‌گیرد، باید پاسخگو باشد. آیا احتمال این را نمی‌دهد كه این اتفاق ممكن است فردا در كشور خودشان صورت بگیرد؟ و با روندی كه اینها دارند برخورد می‌كنند قطعا در كشورهای خودشان نیز این اتفاقات خواهد افتاد.»

وزیر اطلاعات دولت جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد شکایت حقوقی در مجامع بین‌المللی در مورد پرونده های ترور گفت: «ما با هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی امنیت، اسناد و مداركمان را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا این كار را دنبال كنند و در واقع كمیته‌ای برای پی‌گیری این موضوع تشكیل شود.»

حیدر مصحلی همچنین مسئول بودن وزارت اطلاعات در حمایت جانی از افراد مرتبط با پرونده اتمی را رد کرد و گفت: «من به دنبال این نیستیم كه توپ را در زمین دیگری بیندازم ولی می‌خواهم این را بگویم كه دستگاه‌ها هركدام دارای چارچوب و محدوده وظایفی هستند و وزارت اطلاعات نیز در چارچوب وظایف خود عمل می‌كند و ماموریت حفاظت بر عهده ما نیست و ما این را تعریف نمی‌كنیم. دستگاه‌های دیگری مسوول این موضوع هستند.»

وی افزود: «دستگاه‌های مختلف مانند سپاه و نیروی انتظامی مسئول این کار هستند. البته اینها نیز تنها نیستند و در ارتباط با این موضوع شورای امنیت كشور تصمیم می‌گیرد كه هركسی در چه رده حفاظتی مورد حفاظت قرار بگیرد و این مورد را به دستگاه‌های مختلف مربوطه اعلام می‌كند.»

مهندس مصطفی احمدی روشن، ۳۲ ساله، بامداد چهارشنبه گذشته در خیابان گل‌نبی در نزدیکی میدان کتابی تهران در حالی که درکنار محافظ و راننده خود در اتومبیل نشسته بود، بر اثر انفجار بمبی که به پژوی ۴۰۵ نقره‌ای‌رنگ او چسبانده شد، به قتل رسید. محافظ این مقام ایرانی نیز پس از مدت زمان کوتاهی در بیمارستان جان داد.

دولت ایران شنبه با ارسال پیامی برای آمریکا و بریتانیا از آنها در باره این قتل توضیح فوری خواسته و مدعی شد که «اسنادی» در مورد دخالت این کشورها در این قتل بدست آورده‌است.

وزیران دفاع و خارجه آمریکا «با قاطعیت» هر گونه مداخله کشور خود در این سوء قصد را رد کرده‌اند؛ وزیر دفاع آمریکا چهارشنبه در سخنرانی در تگزاس گفته بود که آمریکا تنها حدس و گمانه‌هایی در باره عوامل این رخداد دارد.

در اسرائیل، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، جمعه در مصاحبه با بخش اسپانیایی شبکه سی.ان.ان گفته بود که «تا جایی که وی اطلاع دارد»، کشورش در این قتل دخالتی نداشته ‌است.

آقای پرز گفته بود که متهم کردن آمریکا و اسرائیل به هر حادثه غیر عادی که در ایران رخ می‌دهد، یک «مد» و رویکرد همیشگی شده ‌است.
XS
SM
MD
LG