لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۹

وزیر علوم: کسانی که به فتنه گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه ها را ندارند


کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه گفت: « کسانی که در فتنه سال ۸۸ فعال بوده و بعد از اتمام حجت رهبری در نمازجمعه تيرماه همان سال همچنان به فتنه گری ادامه دادند، حق ورود به دانشگاه ها را ندارند.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای دانشجو روز سه شنبه همچنین «از برخورد با برخی از استادان بسیجی در دانشگاه ها انتقاد کرده» و در مورد افراد موسوم به فعالان فتنه گفته است: «در صورتی که اين افراد جذب دانشگاه ها شوند، ما پاسخی برای مردم قهرمان و بسيجی ايران که حماسه نهم دی را آفريدند، نداريم.»

عبارت فتنه و یا فتنه گران، اشاره حامیان و طرفداران دولت در مورد معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران است. میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از کاندیداهای انتخابات که از آن ها به عنوان «سران فتنه» یاد می شود، بیش از یک سال است که در حصر خانگی به سر می برند.

سخنان وزیر علوم اشاره ای به جزییات بیشتر نکرده و نگفته که «فعالان فتنه» منظور به دانشجویان است و یا این که کادر علمی و تحقیقی دانشگاه ها را هم دربرمی گیرد.

کامران دانشجو در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، رییس ستاد انتخابات کشور بود و پس از تشکیل دولت دوم محمود احمدی نژاد، کرسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در اختیار گرفت.

کامران دانشجو، برادرش «فرهاد دانشجو» را به رياست دانشگاه آزاد منصوب کرده و او هم برادر ديگرش «خسرو دانشجو» را به سمت «قائم مقام رييس دانشگاه آزاد در واحد‌های علوم و تحقيقات» منصوب کرده است. با این حساب، خانواده دانشجو سکان دانشگاهی کشور را در اختیار گرفته اند.

محمود احمدی نژاد از زمانی که به عنوان رییس جمهور انتخاب شده ، ریاست دانشگاه ازاد را هدف انتقادات خود قرار داده است. وی در آبان سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهديد به «اقدام انقلابی» کرد و يک ماه پس از آن اکبر هاشمی رفسنجانی، به صراحت از «برخی موذی‌گری‌ها» و «شرارت‌ها» عليه اين دانشگاه سخن گفت.

۲۵ خردادماه ۱۳۸۸ و سه روز پس از انتخابات رياست جمهوری که محمود احمدی‌نژاد پيروز آن اعلام شد، تحصن دانشجويان ساکن کوی دانشگاه تهران در خيابان اميرآباد، با حمله و تيراندازی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی و لباس‌شخصی‌ها به خشونت کشيده شد.

اگرچه هنوز به طور دقیق مشخص نیست که این حمله به فرماندهی چه افرادی صورت گرفته، ویدئوی منتشر شده از آن واقعه به گمانه‌زنی‌ها در مورد دست داشتن نیروهای بسیجی و یگان ویژه، نیروی انتظامی تهران بزرگ، در این سرکوب مطرح شد.

پس از این حمله علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، برخورد با دانشجویان را نسنجیده و نادرست خواند و دستور تشکیل کمیته ویژه‌ای در مجلس برای رسیدگی به این پرونده را به ریاست محمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس مجلس صادر کرد.

آقای لاریجانی به این هیئت مأموریت داده بود که در اسرع وقت گزارشی جامع و بی‌طرفانه از اتفاقات ناگوار در برخی از نقاط از جمله کوی دانشگاه تهیه کند.

در ۱۸ شهریور ماه ۸۸ آقای ابوترابی‌فرد گزارش این کمیته را در جلسه غیرعلنی مجلس قرائت کرد و گفت افرادی سازمان یافته بدون داشتن مجوز وارد کوی دانشگاه شده و همین افراد گویا اغتشاش‌ها بعدی را نیز دامن زده‌اند.

دولت احمدی نژاد از زمان شکل گیری، تسویه گسترده ای در مورد استادان دانشگاه داشته و با بحث ستاره دار کردن دانشجویان، فشار بر جنبش دانشجویی را تشدید کرده است.
XS
SM
MD
LG