لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

تصمیم ایران و ویتنام برای حذف دلار از مبادلات دو کشور


مهدی غضنفری، وزیر صنایع و معادن دولت جمهوری اسلامی ایران
مهدی غضنفری، وزیر صنایع و معادن دولت جمهوری اسلامی ایران
گزارش‌ها حاکی است وزیران اقتصادی ایران و ویتنام در جلسه‌ای به توافق رسیده‌اند که مبادلات تجاری خود را بدون دلار انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی غضنفری، وزیر صنایع و معادن شنبه شب درحاشیه مبادله اسناد توافق هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی و فنی ایران و ویتنام گفت: «پیشنهاد تغییر ارز مورد مبادله میان تهران و هانوی پس از توافق بانک‌های مرکزی دو کشور اجرا می‌شود.»

آقای غضنفری گفته است: «فشارهای خارجی که اندک تغییراتی در قیمت ارز برای ایران ایجاد کرده، با برنامه‌ریزی خوب دولت و مسئولیت بانک مرکزی بزودی حل می‌شود و از این بابت مشکلی در مسیر تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها ایجاد نخواهد شد.»

پس از اعلام خبر تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، بازار ارز تهران دچار آشفتگی شد و بهای دلار در بازار به بیش از یک هزار و ۸۰۰ تومان رسید. دیگر ارزها از جمله یورو و پوند انگلیس نیز با جهش قیمت روبرو شدند.

مهدی غضنفری گفته است: «فشارهای تحریم کنندگان اقتصادی دراین حوزه کارساز نیست . رویکرد برخی قدرت‌ها در تقابل با ایران در این عزم نه تنها تغییری ایجاد نمی‌کند، بلکه موجب گسترش روابط ایران با کشورهای دوست می‌شود.»

حسن منصور، اقتصاددان مقيم بريتانيا پیشتر به رادیو فردا گفته بود: «ضربه‌ای که از رهگذر اين تحريم‌ها به اقتصاد ايران به ويژه در دراز مدت می‌خورد، ضربه‌ای است که با صرف ميلياردها دلار و با گذر نسل‌ها جبران خواهد شد و برای بدنه اقتصاد ايران سهمناک است. تحريم مالی ايران به اقتصاد ايران لطمات زيادی وارد خواهد کرد برای اينکه تجارت خارجی ايران را فلج می‌کند و گشايش اعتبارهای اسنادی را عملا بسيار گران و در بسياری موارد، غير ممکن می‌کند.»

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحاديه اروپا هم پیشتر گفته بود هرچند داد و ستدهای مالی و ارزی ایران با مشکل جدی روبرو شده، اما احتمال داده بود که جمهوری اسلامی شيوه‌های جديد را بيازمايد که البته به گفته او، نمی‌توانند جايگزين شرايط عادی و مجامع رسمی تجاری شوند.

يک روزنامه هندی نیز در شماره روز يکشنبه خود گزارش داد که اين کشور در صدد است تا بدهی خود به ايران در ازای واردات نفت از اين کشور را به روپيه بپردازد. بر اساس گزارش‌های تازه، ترکیه احتمالا روند پرداخت پول نفت ایران به نمایندگی از هند را متوقف خواهد کرد.

روزنامه «تايمز آو اينديا» در گزارش روز یکشنبه خود تصریح کرده است: هند که نگران است تحريم‌های تازه آمريکا عليه ايران ظرف شش ماه آينده اجرايی شود درصدد است تا بدهی خود به تهران را با روپيه پرداخت کند.

اين گزارش به نقل از يک مقام بلندپايه هندی می‌‌افزايد که احتمال می‌رود اين موضوع در سفر يک هيات هندی به ايران در روز ۱۶ ژانويه مورد بررسی قرار گيرد.

ایران در حال حاضر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می‌کند که دومین کشور صادر کننده به این کشور پس از عربستان سعودی است.

به نوشته خبرگزاری فارس، ایران تلاش می‌کند دلار را از مبادلات تجاری خود حذف کند و با برخی شرکای تجاری از جمله هند، چین، روسیه و ژاپن به سمت معامله ارزی پایاپای برود.
XS
SM
MD
LG