لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۶

روزنامه هندی: دهلی نو بدهی نفتی خود به ايران را به روپيه می پردازد


يک روزنامه هندی در شماره روز يکشنبه خود گزارش داد که اين کشور در صدد است تا بدهی خود به ايران در ازای واردات نفت از اين کشور را به روپيه بپردازد. بر اساس گزارش های تازه، ترکیه احتمالا روند پرداخت پول نفت ایران به نمایندگی از هند را متوقف خواهد کرد.

روزنامه «تايمز آو اينديا» در گزارش روز یکشنبه خود تصریح کرده است: هند که نگران است تحريم های تازه آمريکا عليه ايران ظرف شش ماه آينده اجرايی شود در صدد است تا بدهی خود به تهران را با روپيه پرداخت کند.

اين گزارش به نقل از يک مقام بلندپايه هندی می افزايد که احتمال می رود اين موضوع در سفر يک هيات هندی به ايران در روز ۱۶ ژانويه مورد بررسی قرار گيرد.

ایران در حال حاضر روزانه ۳۷۰ هزار بشکه نفت به هند صادر می کند که دومین کشور صادر کننده به این کشور پس از عربستان سعودی است.

هند بابت بدهی نفتی خود ماهانه مبلغ يک ميليارد دلار از طریق یک بانک دولتی ترکیه به ايران می پردازد.

مقام هندی که نامش فاش نشده است به روزنامه تايمز آو اينديا گفته است: «اين احتمال وجود دارد که ترکيه به دليل تحريم های جديد آمريکا تحت فشار قرار گيرد.»

باراک اوباما، رييس جمهوری ايالات متحده آمريکا، روز اول ژانويه لايحه ای را به امضاء رساند که صنعت نفت ايران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار می دهد و شرکت های خارجی را وادار می کند ميان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ايران يا بخش مالی آمريکا، يکی را انتخاب کنند.

بر اساس گزارش روزنامه «تايمز آو اينديا»، به موجب پيشنهاد هند، شرکت ملی نفت ايران حسابی را در بانک های هندی به روپیه باز خواهد کرد تا از پول واريزی در آن بتواند کالاهای غير استراتژيک مانند تجهيزات خطوط راه آهن خريداری کند.

بر اساس طرح پيشنهادی هند، ايران نمی تواند از اين پول برای سرمايه گذاری در اين کشور، خريد سهام يا خرید شرکت های هندی استفاده کند.

گزارش روزنامه ياد شده می افزايد: فهرست کارهايی که ايران می تواند با اين پول انجام دهد يا نمی تواند، در دست تهيه است.

مقام هندی گفته است که بانک ذخاير هند پيشتر با پرداخت پول نفت ايران به روپيه مخالفت کرده بود.

پرداخت بدهی های نفتی هند به ايران از يکسال پيش به مشکلی در روابط اقتصادی دو کشور تبديل شده است. تحريم های اقتصادی بين المللی و يکجانبه آمريکا عليه جمهوری اسلامی ايران عامل بروز اين مشکل بوده است.

هند در فوريه سال ۲۰۱۱ تلاش کرد تا از طريق يک بانک ايرانی و با ارز يورو، بدهی های خود به ايران را بپردازد ولی آلمان تحت فشارهای آمريکا، بانک ايران- اروپا که محل انتقال اين پول بود را در فهرست تحريمی خود قرار داد.
هند برای رفع اين مشکل ناچار شد تا به ترکيه روی آورد.

مان موهان سينگ، نخست وزير هند، در جريان سفر ماه گذشته خود به روسيه درباره انتقال پول ايران از طريق اين کشور با مقام های روسی مذاکره کرد. ولی به نوشته روزنامه «تايمز آو اينديا»، مسکو حاضر نشد تا در «دردسرهای» اين جريان درگير شود.

شيوشانکار منون، مشاور امنيت ملی هند، روز پنجشنبه نشستی را با حضور مقام های اين کشور از جمله وزير دارايی، امور نفتی و خارجی و بانک ذخاير هند برگزار کرد.

در اين نشست موضوع خودداری بانک دولتی ترکيه، بانک «خلق»، از پرداخت بدهی های نفتی هند به ايران مورد بررسی قرار گرفت. این بانک که در تهران دفتر دارد در روزهای اخیر به دلیل نگرانی ها از تحریم آمریکا، با کاهش ارزش سهام خود روبرو شده است.

بر اساس گزارش رویترز، سهام این بانک دولتی در بورس استانبول حداقل سه درصد کاهش یافته که بالاترین میزان سقوط آن از روز ۲۴ نوامبر است.

با این حال، یک مقام وزارت نفت هند گفته است که این کشور هنوز هیچ نشانه ای مبنی بر خودداری ترکیه از انتقال پول پرداختی از سوی این کشور به ایران دریافت نکرده است.
XS
SM
MD
LG