لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۱

سلطانیه: هیات عالی رتبه آژانس نهم بهمن ماه به ایران می آید


علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید طبق توافق های انجام شده، هیات عالی رتبه ای از آژانس به همراه رییس بازرسان از نهم تا یازدهم بهمن به ایران خواهند آمد تا در مورد مسائل دو طرف، بحث و گفت وگو شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای سلطانیه گفته که هیات یاد شده به سرپرستی «هرمن ناکارتس» به ایران می آید و موضوع اصلی آن، «برگزاری نشستی برای رفع ابهامات و نیز گفت وگوی توام با تفاهم، بر مبنای تعهدات دو طرف در حوزه مباحث فنی و تخصصی» خواهد بود.

هرمن ناکارتس، رییس بازرسان آژانس هم سال گذشته به ایران سفر کرده بود و پس از اتمام گزارش خود، اسناد و مدارکی در مورد ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران منتشر کرد که واکنش شدید آقای سلطانیه را به همراه داشت. آن زمان نماینده ایران در آژانس، این مدارک را «مزخرف» و «ساختگی» خوانده بود.

آقای ناکارتس در جریان توصیف گزارش قبلی خود، مدارک مختلفی از جمله مکاتبات مقامات جمهوری اسلامی و همچنین تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه نظامی در منطقه «پارچین» تهران را در اختیار اعضای شورای حکام قرار داده بود.

علی اصغر سلطانیه در مورد سفر نزدیک آقای ناکارتس و تیم همراهش به ایران گفته است: «اين اقدام ايران نشان دهنده شفافيت و همکاری جمهوری اسلامی ايران با آژانس و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ايجاد جو سياسی عليه ايران است.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دو گزارش اخیر خود نه تنها از فقدان همکاری از سوی ایران در مورد پرسش های مطرح شده از سوی آژانس شکایت کرده، که مسائل ابهام آمیز دیگری که ممکن است ابعاد نظامی برنامه اتمی ایران را مشخص کند، مطرح کرده است.

ایران این گزارش ها را رد کرده و می گوید برنامه اتمی را فقط برای تولید برق دنبال می کند.

پس از انتشار آخرین گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمریکا و دیگر کشورها به تحریم های یکجانبه خود بر ایران افزوده اند. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده تحریم نفت ایران را بررسی می کند. آمریکا هم در آخرین اقدام خود، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرد.

روسیه و چین با تحریم های یکجانبه همراه نشده و مقامات رسمی روسیه در آخرین اظهار نظر گفتند با تحریم های بیشتر ایران در شورای امنیت سازمان ملل همراه نخواهند شد.

ایران در آخرین موضع گیری در خصوص گفت وگوهای اتمی، اعلام کرده که آماده مذاکره است و فقط منتظر است زمان و مکان آن از سوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام شود. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم گفته بود امیدواری تهران این است که ترکیه، میزبان مذاکرات باشد.

دفتر کاترین اشتون در پاسخ به گفته های مقامات وزارت خارجه ایران گفته بود پاسخ نامه ای که خانم اشتون به ایران فرستاده هنوز داده نشده و پس از این که پاسخ آن رسید، می توان در مورد دیگر مراحل برنامه ریزی کرد.
XS
SM
MD
LG