لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

دیپلمات ربوده شده ایرانی در عراق آزاد شد


گروگانگیری یکی از مشکلات اصلی عراق است.
گروگانگیری یکی از مشکلات اصلی عراق است.

جلال شرفی، دبیر دوم سفارت ایران در عراق که بهمن ماه سال گذشته در بغداد ربوده شده بود، روز سه شنبه آزاد شد و به تهران بازگشت.


به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از آقای شرفی در فرودگاه مهرآباد استقبال کرد.


جلال شرفی گفت و گویی با خبرنگاران نداشته و هنوز درباره چگونگی آزاد شدن وی و این که در دست چه گروه یا افرادی در عراق بوده، خبری منتشر نشده است.


آزادی آقای شرفی در حالی صورت می گیرد که هنوز خبری از پنج ایرانی دیگر که دی ماه سال گذشته در اربیل، واقع در کردستان عراق و از سوی نیروهای نظامی آمریکایی دستگیر شده اند، منتشر نشده است.


به دنبال پنج ایرانی دیگر


دولت عراق خبر داده که به شدت و با تمام جدیت، به دنبال پنج ایرانی است که در اربیل بازداشت شده و گفته شده در اختیار نیروهای آمریکایی هستند.


به گزارش آسوشیتد پرس از بغداد، یک مقام رسمی دولت عراق، تایید کرده دولت تمام تلاش خود را می کند تا پنج ایرانی بازداشت شده، آزاد و به مقامات ایران تحویل شوند.


دولت عراق برای حل مشکل پیش آمده میان بریتانیا و ایران، سعی دارد با آزادی افراد دستگیر شده ایرانی در عراق، موضوع را حل کند

این مقام رسمی، نام خود را فاش نکرده اما خبر داده که آزادی این پنج ایرانی، می تواند به آزاد شدن ملوانان نظامی بریتانیا که در دست ایران هستند، کمک کند.


وی همچنین خبر داده که دولت عراق برای حل این مشکل، تلاش زیادی کرد تا جلال شرفی هم به سرعت آزاد شده و به ایران برود.


این مقام رسمی گفته است که به دلیل کار حساسی که دنبال می کند، نمی تواند نام خود را فاش کند اما خبر داده که دولت عراق برای حل مشکل پیش آمده میان بریتانیا و ایران، سعی دارد با آزادی افراد دستگیر شده ایرانی در عراق، موضوع را حل کند.


نیروهای نظامی آمریکا در عراق اعلام کرده اند که پنج ایرانی بازداشت شده در دی ماه سال گذشته در اربیل، ماموران سپاه قدس جمهوری اسلامی هستند. ایران اصرار دارد که این افراد دیپلمات بوده اند و درخواست آزادی آنها را کرده است.


جمهوری اسلامی ایران دفتر خود در اربیل را که نیروهای آمریکایی به آن حمله کردند را «کنسولگری» خوانده و کارکنان آن را هم دیپلمات معرفی کرد.


هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق پس از آن اعلام کرد که دفتر یادشده، دفتر رایزنی روابط ایران در اربیل بوده و کارکنان آن مصونیت دیپلماتیک نداشته اند.


مقامات عراقی درباره آزادی جلال شرفی، دیپلمات آزاد شده ایرانی هیچ توضیحی نداده اند و فقط خبر دادند که وی آزاد و به ایران بازگشته است.


XS
SM
MD
LG