لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

باراک: ایران در صورت دستیابی به بمب اتمی به اسرائیل حمله نمی کند


گفته های وزیر دفاع اسرائیل در شماره روز پنجشنبه روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شده است.
گفته های وزیر دفاع اسرائیل در شماره روز پنجشنبه روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شده است.
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل می گوید جمهوری اسلامی ایران حتی اگر به بمب اتمی دست پیدا کند، به اسرائیل حمله نخواهد کرد و احتمال چنین اقدامی خیلی پایین است. وی در عین حال، رفتار ایران را «غیرقابل پیش بینی» خوانده است.

گفته های وزیر دفاع اسرائیل در شماره روز پنجشنبه روزنامه اسرائیلی هاآرتص منتشر شده است.

خبرنگار هاآرتص از آقای باراک پرسیده :«آیا اگر ایران به بمب اتمی دست یابد، به اسرائیل حمله خواهد کرد؟» و وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ گفته است: «فکر نمی کنم ایران به اسرائیل و یا هیچ یک از کشورهای همسایه خود حمله نظامی کند.»

وزیر دفاع اسرائیل همزمان تاکید کرده هرگونه «پیش بینی رفتار ایران، تقریبا غیرممکن است.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشته است که شاید این گفته های آقای باراک، تلاش برای آماده کردن اسرائیل با ایده ایران مجهز به سلاح اتمی باشد.

آقای باراک، وزیر دفاع دولت راستگرای بنیامین نتانیاهو است که به لحاظ سیاست دولتی، موضعی تند علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران دارد.

آقای نتانیاهو و وزیر خارجه دولت او، آویگدور لیبرمن، نسبت به تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران برای توقف برنامه اتمی جمهوری اسلامی مشکوک هستند و آن را ناکافی می دانند.

دولت اسرائیل همواره برنامه اتمی جمهوری اسلامی را تهدیدی برای امنیت این کشور تعریف کرده است. آقای نتانیاهو معتقد است نباید اقدام نظامی علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی از دستور مذاکرات کنار گذاشت.

اهود باراک در گفت وگوی خود با هاآرتص تاکید کرده است: «ما نگرانی و ترسی از دستیابی ایران به بمب اتمی نداریم ضمن این که ایران هم در جریان موج تغییر و اعتراض در خاورمیانه قرار داد و دامنه آن به ایران هم خواهد رسید.»

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال پیشتر در یک گزارش خبر داده بود اسرائیل در حال ارزیابی طرح حمله احتمالی خود به تاسیسات هسته‌ای ایران به تنهایی است.

به گزارش این روزنامه، پرسش مقامات اسرائیلی این است که آیا این حمله نیازمند چراغ سبز آمریکاست یا خیر، و چه اثراتی بر مناسبات اسرائیل و آمریکا خواهد داشت.

به نوشته وال استریت ژورنال، موضوع محوری که اسرائیل را به تفکر و بررسی واداشته اثرات این حمله احتمالی بر مناسبات آتی اسرائیل و آمریکاست، و نه حملات تلافی‌جویانه ایران و هم‌پیمانانش علیه اسرائیل، «زیرا اسرائیل بر این باور است که می‌تواند به آسانی موشک‌های ایران یا حملات احتمالی حزب‌الله و حماس را دفع کند.»

پیشتر گفته شده بود که افشای یادداشت محرمانه رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، در مورد بی‌برنامگی آمریکا در صورت دست یافتن ایران به بمب اتمی این شک را در مقامات اسرائیلی تقویت کرده که آمریکا ممکن است با توان هسته‌ای نظامی ایران کنار بیاید.

حالا هم پس از اعلام نظر اخیر اهود باراک، برخی تحلیلگران معتقد هستند ممکن است اسرائیل هم قصد داشته باشد با ایران اتمی کنار بیاید.
XS
SM
MD
LG