لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

جيمز براون درگذشت


جیمز براون پایه گذار سبک رپ بود که امروزه در مقیاس گسترده مطرح است.
جیمز براون پایه گذار سبک رپ بود که امروزه در مقیاس گسترده مطرح است.

جيمز براون، خواننده و آهنگساز آمریکایی که به پدرخوانده موسیقی «سول» مشهور بود، روز دوشنبه در ۷۳ سالگی درگذشت.


موسيقی او بر آثار آهنگسازان بزرگ سول، ريتم اند بلوز، راک اند رول و در سال های اخير هيپ هاپ تاثير بسزايی داشت.


براون روز يکشنبه در پی ابتلا به ذات الريه در بيمارستان بستری شد، اما هنوز علت مرگ وی اعلام نشده است.


جيمز براون در کنار هنرمندانی چون جری لی لوييس، چاک بری و بادی هالی، از جمله هنرمندان تاثيرگذار موسيقی در ۵۰ سال گذشته بود و دست کم بر يک نسل از جريان موسيقی آمريکا به ويژه در دهه ۱۹۷۰ تاثير جدی داشت.


آهنگ های مشهور افراد و گروه هايی چون ديويد بووی، بيستی بويز و چارلی هانتر به شدت متاثر ازبراون است.


جيمز براون در سال ۱۹۳۳ در بارنول، کارولينای شمالی، به دنيا آمد و از چهارسالگی در فقر و بدون پشتیبان بزرگ شد و هميشه می گفت: می خواهم برای خودم کسی باشم

جيمز براون حتی با اشعار خود در فرهنگ گفتاری آمريکايی هم اثرگذار بود. وی در سال ۲۰۰۳ و در مصاحبه ای با خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت حتی سياهان آمریکا یی که زمانی یکدیگر را «رنگین پوست ها» خطاب می کردند، ا پس از ترانه معروف براون - «به سياه بودنم افتخار می کنم» - دیگر از این که خود را سياه بخوانند، شرم نداستند.


براون در سال ۱۹۶۵ جايزه «گرمی» را برای بهترين ترانه آر اند بی R&B، ريتم اند بلوز، به خود اختصاص داد.


وی چند سال بعد در ۱۹۸۶، بار ديگر جايزه گرمی بهترين خواننده مرد آر اند و بی را دريافت کرد و در سال ۱۹۹۱ جايزه يک عمر فعاليت هنری را از «گرمی» گرفت.


براون فعاليت های سینمایی نیز داشت. در سال ۲۰۰۳ در یکی از مجموعه فیلم های کوتاه «بی ام و» به کارگردانی تونی اسکات بازی کرد. در آن فیلم، براون از شیطان می خواست که ۵۰ سال دیگر به او اجازه دهد جوان و معروف بماند.


جيمز براون در سال ۱۹۳۳ در بارنول، در ایالت کارولينای شمالی، به دنيا آمد و از چهارسالگی در فقر و بدون پشتیبان بزرگ شد. براون هميشه می گفت:«می خواهم برای خودم کسی باشم.»


هرچند براون در عرصه موسيقی درخششی خیره کننده داشت، اما کارنامه اش یکسره بری از نقاط تیره نیز نبود. چند بار به جرم های مرتبط با مواد مخدر جريمه شد و يک بار نيز به مدت دو سال و شش ماه به زندان رفت.


XS
SM
MD
LG