لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۵

«اردن، مصر و اعراب خلیج فارس به دنبال انرژی هسته ای»


ملک عبدالله در پی دستیابی به انرژی هسته ای است.
ملک عبدالله در پی دستیابی به انرژی هسته ای است.

پادشاه اردن در گفت و گو با روزنامه اسراییلی «ها آرتص»، با ابراز نگرانی از برنامه هسته ای ایران اعلام کرد اردن و دیگر کشورهای عرب در حال تدارک زمینه های گسترش برنامه هسته ای صلح آمیز خود هستند.



همچنین به گزارش خبرگزارش آسوشیتد پرس، ملک عبدالله، پادشاه اردن، جمعه گذشته اعلام کرد اردن، مصر و کشورهای عرب خلیج فارس قصد دارند برنامه صلح امیز هسته ای مشترک خود را به پیش برند.

ملک عبدالله گفت کشورش خواهان انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است و این موضوع را با کشورهای غربی در میان گذاشته است.


به گفته پادشاه اردن، هر چند آرزوی این کشور، منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای است اما قواعد هسته ای در منطقه تغییر کرده است.


ملک عبدالله گفت کشورش خواهان انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز است و این موضوع را با کشورهای غربی در میان گذاشته است

کشورهای عرب با بیم از ناتوانی غرب در متوقف ساختن بلند پروازی های هسته ای ایران، ابراز نگرانی می کنند که ایران بتواند به سلاح هسته ای دست یابد.


این در حالی است که کشورهای عرب سال ها و با وجود گلایه از برنامه هسته ای اسراییل، هیچ گاه در پی گسترش برنامه هسته ای خود بر نیامده بودند، اما به گفته برخی ناظران، پیشرفت ایران در ساختن تاسیسات هسته ای خود، عرب ها را برانگیخته تا حتی با وجود خطر گسترش سلاح های هسته ای در منطقه نا آرام خاورمیانه، برنامه هسته ای خود را گسترش دهند.


کشورهای سنی مذهب اردن، مصر و عربستان سعودی که نگران گسترش نفوذ ایران شیعه، در عراق و لبنان هستند، اکنون بیم آن دارند که ایران با گسترش توان هسته ای خود به قدرت یکه تاز در منطقه تبدیل شود.


ارزیابی ها حاکی از این است که هرگونه پیشرفت مهمی در این زمینه نیاز به سال ها وقت دارد و کشورهای فقیر مصر و اردن منابع کافی برای تامین هزینه های گزاف تاسیسات هسته ای در اختیار ندارند.


واشینگتن هنوز با برنامه هسته ای احتمالی هم پیمانان خود در خاورمیانه مخالفتی ابراز نکرده است. تام کیسی معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا جمعه گذشته بدون نام بردن از اردن گفت هرکشور پایبند به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای حق دارد از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیزاستفاده کند.


XS
SM
MD
LG