لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

فاطمه کروبی: همسرم طی ۲۱۰ روز گذشته از حقوق اولیه یک زندانی محروم است


فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی
فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی در نامه ای به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی نوشته که همسرش طی ۲۱۰ روز گذشته که در حصر خانگی به سر می برد، از حقوق اولیه یک زندانی نظیر حق دسترسی به کتاب، روزنامه، تلفن، ملاقات منظم و هواخوری و دسترسی به پزشک، محروم مانده است.

به گزارش وبسایت سحام نیوز، خانم کروبی همچنین رفتار حصرکنندگان را با ساواک، سازمان اطلاعات و امنیت کشور در زمان پیش از انقلاب مقایسه کرده و گفته است: «ساواک تنها به دنبال اسناد مهم و معتبر بود ولی این کسانی که حصر را اجرا کرده اند، به استثنای وسایل خانه، هر آنچه درمنزل بود با خود بردند و در واقع خانه را تخلیه کردند و کلیه کلید های داخل منزل حتی اتاق خواب را تغییر داده و در اختیار خود گرفتند.»

فاطمه کروبی نوشته است: «همسرم پس از شش ماه حبس، که اجازه استفاده از حیاط محصور درمیان میله ها و هواخوری را نیافتند، وضعیت جسمی ایشان بشدت در خطر قرار دارد و معاینه ایشان توسط پزشکان مستقل و مورد اعتماد خانواده امری ضروری است.»

خانم کروبی در این نامه که به تاریخ ۳۱ شهریورماه نوشته شده، همچنین نوشته که آقای کروبی قرار است پس از مدتی به یک آپارتمان دیگر منتقل شده و هزینه های آن هم به عهده خانواده گذاشته شده است.

فاطمه کروبی در نامه خود خطاب به صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه گفت: «ماموران امنیتی قرار است بعد از ۴۵ روز حضور (مهدی) کروبی در یک خانه یک اتاق خوابه ، محل اقامت او را به جای نامشخص دیگری منتقل کنند که هزینه های آن بر عهده خانواده قرار داده شده است. آیا سکوت دستگاه قضائی موجب این بدعت در دستگاه امنیتی نمی گردد که در آینده هزینه بازداشتگاه های خود را از خانواده زندانیان مطالبه کند؟ اگرچه می دانید این دستور مضحک بدعتی تاریخی محسوب می شود، اما خانواده بخاطر نگرانی از وضعیت جسمی آقای کروبی این خواسته را اجابت کرد.»

خانم کروبی گفته است: «به استثنای حکم تفتیش که شب اول به رویت همسرم رسید، تاکنون هیچ حکمی از مراجع ذی صلاح قانونی مبنی بر «حبس»، «اشغال منزل توسط نیروهای امنیتی» و «حضور آنان در داخل منزل» دریافت نکرده ایم.»

وی گفته است: «ساواک هیچگاه بدون حکم قانونی به حریم منزل اشخاص ورود نمی کرد. تجربه شخصی اینجانب در موارد متعدد و سایر مبارزان آن دوران گواهی است بر این ادعا. درآن زمان حتی برای بزرگانی که نسخه حصر خانگی اعمال می گردید، هرگز امنیتی ها در منزل و یا واحد آپارتمان شخص محصور شده حضور نمی یافتند.»

خانم کروبی خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت: «شاید برای فرزند آیت الله میرزا هاشم آملی که به تقوا و زهد شهره بودند ، جالب باشد که بداند در جریان این حمله، مردان به ظاهر دین دار، تمام البسه و لوازم شخصی من را نیز بازرسی نموده و متاسفانه هیچ حیا و حجابی در ورود و بررسی وسایل شخصی من از خود نشان نمی دادند.»

همسر مهدی کروبی گفت: «نگرانی اینجانب از وقایع حادث شده نیست زیرا ایشان (مهدی کروبی) خود را برای شرایط بدتر از این هم آماده کرده است، لیکن آنچه موجب تأسف و تأثر است حاکمیت گروهی است که رفتار غیر قانونی خود را قانون نانوشته تلقی کرده و هرآنچه را که اراده می کنند بنام حاکمیت اعمال می کنند.»

سه شرط برای اجاره مکان آقای کروبی

خانم کروبی در این نامه گفته که ماموران امنیتی سه شرط برای تغییر محل مکان آقای کروبی مشخص کرده اند و باید حق انتخاب مکان با نیروهای امنیتی باشد، امضا کننده های قرارداد اجاره نباید عضوی از خانواده باشد و امضا کننده قرارداد در هنگام امضا باید پیشاپیش چک های یک سال آینده را تحویل داده و نباید از آدرس ملک و جزییات با خبر باشد.

به گفته همسر مهدی کروبی، یکماه پیش مبلغی بعنوان پیش پرداخت از فاطمه کروبی دریافت شده و سایر چک ها را از یکی از اعضای سابق دفتر که برای امضا و تقدیم مال الاجاره خوانده شده بود، اخذ شده است.

فاطمه کروبی نوشته است: «دراین بدعت جدید حاکمیت هزینه زندان و زندانبانان را برعهده خانواده گذاشته تا به جهانیان بگوید کروبی درخانه خود زندانی است! ایشان خود را برای پرداخت هر هزینه ای آماده کرده اما غافل از آنکه امروز در این سرزمین و به هدف مرعوب کردن وی، مجازات جمعی علیه خانواده اعمال می گردد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه پیشتر برای نخستین بار به عنوان یک مقام رسمی، به حصر خانگی میرحسین موسوی و زهرا روهنور و مهدی کروبی واکنش نشان داده و گفت که «حصر خانگی آنها به نفع خودشان است.»

فاطمه کروبی، برای انجام امور پزشکی مدتی است که از حصر خارج شده و این در حالی است که بنا درخواست مهدی کروبی، محل حصر وی برای آسایش همسایه‌ها به مکان دیگری انتقال یافته است. میرحسین موسوی و زهرا رهنورد هم هنوز در حبس خانگی به سر می برند.

حبس خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی در حالی صورت گرفت که آنها اعلام کرده بودند حاضرند در یک دادگاه صالحه به اتهامات خود پاسخ دهند. میرحسین موسوی و مهدی کروبی بر این پافشاری داشتند که در انتخابات تقلب شده، و در حالی که شماری از اعضای شورای نگهبان علنا از یک کاندیدا حمایت کرده‌اند نمی‌توانند مرجعی دوباره برای رسیدگی به شکایات باشند.

بسیاری از اصلاح‌طلبان نیز در دادگاه‌های موسوم به «کودتای مخملی» به طور دسته‌جمعی به خاطر به چالش کشیدن نتایج انتخابات به محاکمه کشیده شدند.

این در حالی است که جمع زیادی از اصولگرایانی که موسوی و کروبی را «فتنه‌گر» خوانده، خود در ماه‌های اخیر از یک برنامه سازمان‌دهی شده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد برای پیروزی در انتخابات سخن می‌گویند؛ برنامه‌ای که به گفته خود احمد جنتی، دبیر سابقا حامی محمود احمدی‌نژاد، پول‌های کلانی برای آن خرج شده است.
XS
SM
MD
LG