لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۶

برنامه‌ريزی مخالفان قذافی برای راهپيمايی در پايتخت ليبی


تانکی که به دست نیروهای معترض در لیبی افتاده است
تانکی که به دست نیروهای معترض در لیبی افتاده است
مخالفان معمر قذافی اعلام کرده‌اند پس از نماز جمعه، در طرابلس، پايتخت ليبی، دست به راهپیمایی می‌زنند. مقامات دولتی مجوز رسانه‌های خارجی برای پوشش خبری اين مراسم را لغو کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نيروهای امنيتی جلوی خبرنگارانی که قصد دارند به محل برپايی تظاهرات بروند را گرفته‌اند و پل‌های ارتباطی را هم بسته‌اند. حتی اجازه خروج از هتل هم به برخی خبرنگاران داده نشد.

رويترز گزارش داده که پس از چند ساعت، اتوبوس‌هايی که راننده‌های آن در استخدام دولت بودند، به مقابل هتل آمدند تا خبرنگاران را به محل‌هايی ببرند که برای حضور آنها «مجاز» اعلام شده است.

شورش‌ها و اعتراض‌های معترضان در ليبی که بيش از دو هفته است آغاز شده هنوز ادامه دارد. معترضان بخش‌هايی از شرق کشور را به تصرف خود درآورده‌اند و شماری از ساکنان پايتخت ليبی گفته‌اند پس از اقامه نماز جمعه، در اعتراض‌ها حضور خواهند يافت.

شماری از ساکنان ليبی گفته‌اند به احتمال زياد نيروهای دولتی به تظاهرکنندگان حمله خواهند کرد. اين گزارش حاکی است نيروهای دولتی با ماشين‌های شخصی و در حالی که سر و صورت خود را پوشانده‌اند، به ميان معترضان می‌آیند.

مراسم نماز جمعه به طور سنتی محل اجتماع شمار زيادی از مردم است و امکان دارد شروعی برای تظاهرات باشد. هفته گذشته و جمعه پيش، حدود چند هزار تن از مردم پس از نماز جمعه در طرابلس، به خيابان‌ها ريختند.

گزارش‌های زيادی از برخورد نيروهای امنيتی منتشر شد و به نوشته رويترز، گزارش‌هايی که قابل تأييد نبود، اعلام کردند که نيروهای امنيتی به سمت مردم شليک کرده و آنها را هدف قرار داده‌اند.

سخنگوی دولت ليبی گفت: «فعاليت خبرنگاران را به اين دليل محدود کرده‌ايم که حضور آنها ممکن است نيروهای مرتبط با القاعده را به عمليات خشونت‌آميز ترغيب کند.»

عنوان «نيروهای القاعده» و يا «مرتبط با القاعده» عنوانی است که دولت ليبی معترضان را با آن مورد خطاب قرار می‌دهد.

معمر قذافی در گفت‌وگويی که چند روز پيش به طور مشترک با شبکه تلويزيونی بی بی سی، ای بی سی و روزنامه ساندی تايمز داشت، گفت که «هيچ معترضی در خيابان‌ها وجود ندارد»، «تمامی مردم ليبی به قذافی عشق می‌ورزند» و «تمامی اينهايی که در خيابان هستند، نيروهای القاعده هستند.»

موسی ابراهيم، سخنگوی دولت ليبی به خبرنگاران گفته است: «محدوديت‌هايی که ما برای شما (خبرنگاران) وضع کرده‌ايم تحت شرايط ويژه است. هرچند ما می‌دانيم شما داستان را تغيير داده و آن طور که دلتان می‌خواهد آن را تعريف می‌کنيد.»

وی افزوده است: «ما حاضريم چنين بهايی بدهيم و جلوی فعاليت شما را بگيريم تا شما طرابلس را به بغداد تبديل نکنيد.»

«نيروهای نظامی ليبی در مرز مستقر شده اند»

مقامات رسمی می‌گويند پس از در دست گرفتن مرز توسط نيروهای مسلح ليبی، شمار پناهجويان در مرز تونس و ليبی پايين آمده است.

صليب سرخ روز جمعه اعلام کرد دو آمبولانس هلال احمر ليبيايی در غرب بنغازی هدف شليک قرار گرفتند و دو تن از کارکنان داوطلب، کشته شدند. صليب سرخ می‌گويد يکی از آمبولانس‌ها به طور کامل در آتش سوخته است.

آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گويد در يک روز گذشته حدود دو هزار تن از پناهجويان توانسته‌اند از مرز ليبی و تونس گذر کنند که اين آمار پيش از اين در حدود ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار تن بود.

سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل می‌گويد بيشتر کسانی که توانسته‌اند از مرز ليبی گذر کنند، «به شدت هراسان و وحشتزده» هستند.

درگيری‌های ليبی هنوز ادامه دارد. شبکه تلويزيونی الجزيره روز جمعه گزارش داد درگيری‌های جدیدی ميان طرفداران معمر قذافی و معترضان در راه است و در شرق طرابلس و همچنين در شهر زاويه، امکان بروز درگيری وجود دارد.
XS
SM
MD
LG