لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

ناتو: به فروپاشی نظام قذافی چيزی نمانده است


مخالفان دولت مرکزی لیبی پس از سقوط زاویه
مخالفان دولت مرکزی لیبی پس از سقوط زاویه
ستاد فرماندهی نيروهای سازمان آتلانتيک شمالی، ناتو در عمليات ليبی روز يکشنبه اعلام کرد چيزی به فروپاشی نظام حاکم در طرابلس باقی نمانده است. گزارش‌ها از ليبی حاکی است نيروهای مخالف در حال پيشروی به سمت پايتخت هستند.

به گزارش رويترز، مخالفان دولت مرکزی در حالی که با روحيه به نظر می‌رسند، شعارهای «آزادی، آزادی» سر می‌دهند و می‌گويند چيزی ديگر به آزادی کامل آنها نمانده است. همچنين در مسير حرکت مخالفان، مردم در کنار جاده به خط شده و برای آنها هورا می‌کشند و آنها را تشويق می‌کنند.

به گزارش شبکه جهانی بی بی سی، صدای تيراندازی از درون طرابلس به گوش می‌رسد و شماری از نواحی شهر با صدای شادی و هورا از حضور مخالفان در شهر استقبال کرده‌اند. نيروهای ناتو هم از مخالفان پشتيبانی هوايی می‌کنند.

با اين حال گزارش‌ها حاکی است نبرد در پايتخت ليبی کار راحت و سريعی نخواهد بود و نظام حاکم در آخرين نقطه دفاع خود هنوز ممکن است قدرتمند وارد شود. به گفته يک مقام رسمی تشکيلات انتقالی ليبی، درگيری‌های روز شنبه حدود ۳۷۶ کشته و بيش از يک هزار زخمی برای هر دو طرف در پی داشته اشت.

معمر قذافی در آخرين پيام خود گفته که به هيچ وجه از کشور خارج نمی‌شود و از طرفداران خود خواسته سلاح به دست گيرند و در مقابل «موش‌های صحرايی» بايستند.

سيف‌الاسلام، پسر معمر قذافی، نيز در پيام صوتی که روز يکشنبه از تلويزيون دولتی ليبی پخش شد، تأکيد کرد که حکومت ليبی ميدان مبارزه را رها نخواهد کرد.

وی با اظهار اين که حکومت ليبی تا هر زمان که لازم باشد به مبارزه خواهد پرداخت، گفت: «اين تصميم سيف‌الاسلام يا (معمر) قذافی نيست، بلکه تصميم مردم ليبی است.» سيف‌الاسلام با اين‌حال تأکيد کرد که در صورت تمايل مخالفان، دولت ليبی آماده است تا در مسير برقراری صلح گام بردارد.

گزارش شاهدان عينی حاکی است مخالفان با فريادهای «الله اکبر» در حال آماده شدن برای ورود به پايتخت هستند. «محمد» يکی از مخالفان که راننده آمبولانس است و سه بار مجروحان و زخمی ها را از طرابلس به بيرون آورده، به خبرنگار رويترز گفت: «من بسيار خوشحالم، چرا که ما پيروز هستيم و ديگر هيچ چيز نمی تواند جلوی ما را بگيرد.»

ناآرامی‌ها در ليبی از شش ماه پيش آغاز شده است. مخالفان خواهان برکناری معمر قذافی و پايان يافتن بيش از چهار دهه حکومت وی هستند و اين در حالی است که معمر قذافی می‌گويد که رهبر ليبی است و از قدرت کناره نخواهد گرفت.
XS
SM
MD
LG